Szkolenia

A A A

Zarządzanie zmianami i wydaniami w rozwiązaniach IT

Zobacz najbliższe terminy szkolenia

Cel i opis szkolenia:

Zarządzanie zmianą i konfiguracją infrastruktury informatycznej to podstawowe procesy zapewniające równowagę pomiędzy potrzebą wprowadzania zmian do systemów informatycznych, a wymogiem ich stabilnej i ciągłej pracy. Oczywiście wszyscy mamy głębokie przekonanie, że planujemy i panujemy nad wprowadzanymi w systemach informatycznych zmianami. Podczas warsztatów szkoleniowych chcemy pokazać jak zastosować sprawdzone rozwiązania procesowe i organizacyjne ze szczególnym uwzględnieniem analizy ryzyka przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu danej zmiany systemowej. Celem podstawowym warsztatów jest zapoznanie uczestników warsztatów z zakresem procesów Zarządzania Zmianami i Zarządzania Wydaniami oraz wpływu na elementy procesu Zarządzania Konfiguracją.

Adresaci szkolenia:

Osoby odpowiedzialne za wdrożenie procesów Zarządzania zmianami i Zarządzania wydaniami w organizacji. Kadra zarządzająca infrastrukturą informatyczną w organizacji oraz osoby odpowiedzialne za definiowanie, budowę i wdrożenie procesów IT. Osoby biorące udział w procesie obsługi zmian. Pracownicy organizacji IT, którzy chcą pogłębić swoją praktyczną wiedzę z zakresu procesów Zarządzania zmianami i Zarządzania wydaniami.

Korzyści ze szkolenia:

  • Minimalizacja ryzyka awarii wynikających z nieprawidłowego planowania i realizacji zmian.
  • Poprawa elastyczności  organizacji IT ze względu na podniesienie zdolności  IT do absorpcji większej liczby zmian.
  • Lepsze wykorzystanie zasobów IT dzięki planowaniu kalendarza zmian i eliminacji awarii wywołanych brakiem analizy wpływu.
  • Świadome zarządzanie ryzykiem i wprowadzanie planów awaryjnych np. wycofania produkcyjnego zmiany.

Metodyka warsztatów:

Szkolenie składa się z części prezentacyjnej dostarczającej wiedzę teoretyczną popartą przykładami i doświadczeniami prowadzącego oraz z części warsztatowej. Podczas warsztatów na przykładowym projekcie uczestnicy ćwiczą zdobyte umiejętności i przechodzą wszystkie etapy procesu zarządzania zmianą, wydaniami, konfiguracją  i ryzykiem.

Program szkolenia:

I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.

  • Powitanie uczestników – zasady, przerwy, pytania, wzajemne poznanie się.
  • Identyfikacja oczekiwań i doświadczenia uczestników.
  • Przedstawienie głównych celów i agendy szkolenia.

II. SERVICE LEVEL MANAGEMENT - ZARZĄDZANIE POZIOMEM USŁUG.

  • Na czym polega zarządzanie poziomem usług? – praktyczne spojrzenie na projektowane rozwiązania IT.
  • Cele i zadania zarządzania poziomem usług oraz jakie płyną z niego korzyści.
  • Potrzeby wdrożenia zmian w rozwiązaniach IT i ich wpływ na biznes.

III. PROCESY ZARZĄDZANIA USŁUGAMI IT – PRZEGLĄD KLUCZOWYCH ELEMENTÓW.

  • Strategia usług (ang. Service Strategy).
  • Projektowanie usług (ang. Service Design).
  • Przekazanie usług (ang. Service Transition).
  • Eksploatacja usług (ang. Service Operation).
  • Ustawiczne doskonalenie usług (ang. Continual Service Improvement).

IV. KLUCZOWE ROLE PROCESOWE W ZARZADZANIU ZMIANĄ I WYDANIAMI.

  • Menedżer ds. zmian.
  • Menedżer ds. wydań.
  • Menedżer ds. konfiguracji.
  • Rada ds. zmian.
  • Rada ds. zmian pilnych.
  • Macierz odpowiedzialności:
    • Proces zarządzania zmianą.
    • Proces zarządzania konfiguracją.
    • Proces zarządzania wydaniami i wdrożeniami.

V. PROCES ZARZĄDZANIA ZMIANĄ W ROZWIĄZANIACH IT.

  • Cel i przeznaczenie procesu zarządzania zmianą.
  • Zakres procesu zarządzania zmianą i jego wpływ na procesy zarządzania incydentami, problemami, konfiguracją i wydaniami.
  • Znaczenie procesu zarządzania zmianami dla biznesu i zespołu deweloperskiego.
  • Metody i techniki procesowe:
    • Planowanie i kontrolowanie zmian.
    • Zrozumienie wpływów zmian.
    • Udzielanie autoryzacji zmianom i podejmowanie decyzji o zmianach.
    • Tworzenie harmonogramu zmian i wydań.
    • Komunikacja z interesariuszami.
    • Zapewnienie, że istnieją plany napraw.
    • Raporty kontrolne i pomiar efektywności procesu.
    • Ciągły rozwój procesu.
  • Krytyczne czynniki sukcesu i kluczowe wskaźniki wydajności.

VI. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ W ROZWIĄZANIACH IT W PRAKTYCE.

  • Etapy procesu zarządzania zmianą:
    • Zgłoszenie zmiany.
    • Analiza wpływu.
    • Ustalanie priorytetów zmian i implementacji zmian.
    • Autoryzacja zmiany.
    • Wersjonowanie.
    • Przeniesienie (wdrożenie): implementacja zmiany, testy i wdrożenie produkcyjne rozwiązania.
    • Aktualizacja bazy konfiguracji.
  • Koordynowanie procesu wdrażania zmian.

VII. ZARZĄDZANIE WYMAGANIAMI – KLUCZ DO POPRAWNEJ IMPLEMENTACJI ZMIAN.

  • Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne w rozwiązaniach IT.
  • Proces komunikacji wymagań i ich wpływ na implementację propozycji zmiany.
  • Praktyczne wykorzystanie technik pozyskiwania wymagań.
  • Analiza interfejsów – spojrzenie na wejścia i wyjścia projektowanego rozwiązania.
  • Przegląd użytecznych miar i możliwości ich zastosowania do złożonych systemów IT.

VIII. PROCES ZARZĄDZANIA RYZYKIEM – OCENA ZAGROŻEŃ I SZANS INTEGRALNY ELEMENT ZARZĄDZANIA ZMIANĄ.

  • Identyfikacja ryzyka.
  • Szacowanie ryzyka - analiza i ocena.
  • Postępowanie z ryzykiem - założenia do planu postępowania z ryzykiem.
  • Wdrożenie proaktywnych działań.
  • Przegląd i raportowanie zarządzania ryzykiem.

IX. ĆWICZENIA PRAKTYCZNE Z ZARZĄDZANIA ZMIANĄ I WYDANIAMI.

  • Projektowanie zmian standardowych – analiza studium przypadku.
  • Wniosek o Zmianę (RFC) – analiza kluczowych atrybutów i statusów cyklu życia zmiany.
  • Ocena wniosków o zmianę i ich autoryzacja (znaczenie Rady ds. zmian).
  • Opracowanie diagramu SIPOC – projektowanie powiązań z innymi procesami.
  • Kształtowanie polityki wydań w oparciu o studium przypadku.
  • Przygotowanie do wdrożenia – opracowanie planu wydań.

X. PROCES ZARZĄDZANIA WYDANIAMI I WDROŻENIAMI.

  • Cel i przeznaczenie procesu zarządzania wydaniami i wdrożeniami.
  • Zakres procesu zarządzania wydaniami i wdrożeniami.
  • Fazy procesu zarządzania wydaniami i wdrożeniami:
    • Planowanie wydań i wdrożeń.
    • Budowanie i testowanie wydań.
    • Wdrażanie pakietu wydań.
    • Przegląd i zamknięcie procesu.
  • Analiza powiązań z innymi procesami IT oraz produktów procesu.
  • Krytyczne czynniki sukcesu i kluczowe wskaźniki wydajności.

XI. PROCES ZARZĄDZANIA KONFIGURACJĄ – ELEMENT INTEGRUJĄCY ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I WYDANIAMI.

  • Zarządzanie komponentami w cyklu wydań produktu.
  • Raportowanie statusu produktu z użyciem raportów.
  • Zarządzanie jakością i rola zarządzania konfiguracją.
  • Audyt konfiguracji i jego znaczenie dla jakości procesu utrzymania systemów IT.
  • Krytyczne czynniki sukcesu i kluczowe wskaźniki wydajności.

XII. Przypomnienie omówionych zagadnień podczas całego szkolenia.

  • Przypomnienie omówionych zagadnień podczas całego szkolenia.
  • Rozdanie certyfikatów uczestnictwa w szkoleniu.
  • Zakończenie szkolenia. 

Poleć znajomemu


Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym aptece, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w Polityce prywatności. Rozumiem