Lider w zmianie - kompetencyjne warsztaty menedżerskie
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
W życiu jedno jest pewne: nic nie jest dana na zawsze. W biznesie i zarządzaniu prawda ta ma szczególne znaczenie i znajduje potwierdzenie. Każda firma, organizacja, instytucja i stowarzyszenie musi się zmieniać musi umieć reagować na zmieniające się otoczenie, warunki rynkowe, konkurencje, spełniać oczekiwania klientów, pracowników i nie dać się wyprzedzić konkurencji. Wszystko po by autentycznie się rozwijać. Jednocześnie jednak zmiana w organizacji to nie tylko jeden z najważniejszych i niezbędnych procesów, ale również jeden z procesów najtrudniejszych. Nie można go przeprowadzić bez odpowiedniej wiedzy, postaw, umiejętności i treningu. I żadna zmiana nie uda się bez lidera. Ten warsztat pozwoli managerom stać się autentycznymi liderami zmiany, którzy potrafią ją efektywnie przeprowadzić.
Najważniejszymi celami inspirujących warsztatów szkoleniowych są:
- Zrozumienie przez uczestników rzeczywistej roli lidera w zmianie, również w sytuacji, gdy zmiana bezpośrednio go dotyczy.
- Poznanie narzędzi skutecznej komunikacji w zmianie – dobrze prowadzona komunikacja jest najszybszym i najskuteczniejszym narzędziem zarządzania w zmianie, zwłaszcza w sytuacji, kiedy istnieje duże ryzyko eskalowania niezadowolenia ze strony różnych grup interesariuszy, szczególnie strony społecznej przy istniejącym układzie zbiorowym.
Warsztat ma wymiar praktyczny w związku z tym wiedza i umiejętności podczas niego przekazywane muszą być skondensowane i ściśle dopasowane do Państwa potrzeb. Wszyscy uczestnicy muszą otrzymać ten sam zasób wiedzy i umiejętności. Warsztat może odbywać się również w organizacji, w której proces zmian już się de facto rozpoczął, zatem narzędzia przedstawione i przećwiczone przez uczestników muszą spełniać kryterium gotowe będą do użycia „od zaraz” – na drugi dzień po szkoleniu. Sesja warsztatów dostarczy nie tylko wiedzy, ale pomoże zbudować kompetencje zmieniać postawę i perspektywę działania uczestników.
Zajęcia poprowadzi Tomasz Wypych doświadczony trener biznesu i manager praktyk zajmujący konsultowaniem, komunikowaniem i przeprowadzaniem zmian w dużych organizacjach m.in. w Helimed, Ceramiki Tubądzin, Cersanitu i Zakładów Azotowych w Tarnowie.
Korzyści dla organizacji:
- Uksztaltowanie i wzmocnienie skutecznej elity zarządzającej i przewodzącej procesowi zmiany.
- Wzmocnienie skuteczności przywódczych osób kierujących zmianą.
- Podwyższenie pewności siebie uczestników w warunkach zmiany.
- Budowanie/wzmocnienie profesjonalnego wizerunku.
- Zwiększenie skuteczności komunikacji i przekonywania.
- Skuteczniejsza realizacja celów biznesowych.
- Zwiększenie motywacji i obniżenie poziomu stresu uczestników.
Po szkoleniu uczestnicy:
- Jeśli już posiadają wiedzę o rzeczywistej istocie roli lidera z zmianie przywództwa to utrwalą ją , a przede wszystkim poszerzą o nowe elementy.
- Poznają najlepsze praktyki i zasady skutecznego działania i komunikowania lidera w zmianie.
- Nauczą się praktycznie działać w oparciu o te praktyki i zasady w prowadzeniu zmiany realizując cele strategiczne organizacji.
- Zdobędą przekonanie o celowości i efektywności stosowania technik przynależnych liderowi w procesie zmiany.
- Nauczą się maksymalizować komunikację w zmianie tak, by uniknąć tworzenia pola do ewentualnych konfliktów, o które łatwo w procesie prowadzenia zmiany.
- Staną się partnerami i ambasadorami zmiany dla podwładnych i współpracowników.
- W razie potrzeby będą znali mechanizm do określić i wprowadzenia nowych warunków współpracy z podległym pracownikami, bez przerywania realizacji celów i z zachowanie dotychczasowych relacji.
Uczestnicy będą wiedzieli:
- Jakie mechanizmy i dlaczego rządzą zachowaniem ludzi w procesie zmiany?
- Jak wykorzystać zmianę do rozwoju swojego i pracowników?
- Jak motywować pracowników do przyjmowania zmian?
- Jakie zagrożenia niesie ze sobą zmiana i jak ich unikać?
- Jak wpływać na poprawę komunikacji w zespole w czasie zmiany?
- Co jest ważne dla efektywności współpracy i komunikacji w obliczu wprowadzanej zmiany?
- Jak unikać zagrożeń związanych z zaburzeniami komunikacji?
Metodyka szkolenia:
Poza elementami „mini-wykładów” i prezentacji będzie dominować forma praktyczna. Celem jest umożliwienie uczestnikom nabycia kluczowych dla nich umiejętności, wzmocnienie pożądanych postaw oraz przekazania konkretnych i przydatnych narzędzi do wykorzystania następnego dnia w pracy. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane następujące narzędzia dydaktyczne:
- Prezentacja.
- Mini wykład.
- Scenki– jeśli będzie taka dyspozycja Zamawiającego nagrywane, analizowane i omawiane.
- Burza mózgów wraz z wypracowaniem przez uczestników rozwiązania.
- Analiza case’ów z realnej pracy uczestników szkolenia.
- Gra szkoleniowa.
- Scenki.
- Rozwiązywanie praktycznych problemów, z jakimi mogą spotkać się uczestnicy przedstawiciele w czasie pracy.
Czas trwania warsztatów: 2 dni
PROGRAM SZKOLENIA:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja Trenera.
- Prezentacja uczestników szkolenia.
- Ćwiczenie zespołowe: „Od tej strony Cię nie znałem”.
Cel ćwiczenia: Uświadomienie uczestnikom szkolenia jak ważne znaczenie ma właściwe poznanie motywów działania współpracowników.
II. ROLA MENADŻERA/LIDERA W SKUTECZNYM WPROWADZANIU ZMIANY W ORGANIZACJI.
- Menadżer jako ambasador zmiany w organizacji.
- Wpływ menadżera na postawę podwładnych w procesie zmiany.
- Najbardziej efektywne zachowania szefa/lidera w procesie zmiany.
- Możliwości wykorzystania wprowadzanej zmiany jako szansy na rozwój.
- Test na syndrom wypalenia zawodowego.
Cel testu: Uświadomienie uczestnikom, czy mogą pełnić faktyczną rolę ambasadora zmiany.
III. RÓŻNICE MIĘDZY ZMIANĄ PLANOWANĄ A ZMIANĄ „WYMUSZONĄ”.
- Okoliczności występujące wewnątrz organizacji lub na zewnątrz organizacji.
- Psychologiczny model procesu zmiany Kurta Lewina.
- 4 fazy reakcji na zmianę - reakcje na poszczególnych etapach zmiany.
- Test moja indywidualna reakcja na zmianę.
Cel testu: Uświadomienie uczestnikom, własnych oczekiwań wobec zachodzących zmian bez względu na to, czy są ich autorami czy tylko uczestnikami.
IV. POKONYWANIE GŁÓWNYCH BARIERY WE WPROWADZANIU ZMIAN – PRAKTYCZNE NARZĘDZIA.
- Stworzenie z oporu siły napędowej zmiany.
- Przełożenie negatywów na pozytywy.
-
Techniki przezwyciężania oporu pracowników:
- Współuczestnictwo.
- Uświadamianie potrzeby zmian i oczekiwanych wyników.
- Otwarta komunikacja.
- Ćwiczenie: kwestionariusz autorytetu mój i współpracowników.
Cel ćwiczenia: nauczenie i pokazanie uczestnikom czterech podstawowych systemów wartości zawodowych reprezentowanych przez ludzi w celu łatwiejszego dotarcia do nich z argumentami uzasadniającymi zmianę.
V. KOMUNIKACJA WE WDRAŻANIU ZMIAN ORGANIZACYJNYCH.
- Jak mówić by dorośli nas słuchali i słyszeli?
- Jak przekonać i zakodować uczestnikom zmian korzyści płynące z procesu?
- Sposoby zmniejszania ryzyka konfliktu w czasie wdrażania zmian.
- Rozmowy z pracownikami.
- Budowanie zaufania i wsparcie pracowników.
VI. SESJE INDYWIDULANE - WSKAZÓWKI DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA.
Cel sesji: każdy z uczestników spotyka się na osobności z trenerem, gdzie otrzyma motywujący feedback ze wzmocnieniem mocnych stron.
VII. PODSUMOWANIE WARSZTATÓW I WNIOSKI KOŃCOWE.