Badanie biegłości w laboratorium
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Badania biegłości czasami traktowane są jak zło konieczne narzucone przez normę PN-EN ISO/IEC 17025, można jednak wykorzystać badania biegłości do doskonalenia jakości prowadzonych w laboratorium badań.Dlatego też przygotowaliśmy szkolenie, którego celem jest nauczenie uczestników jak wyciągnąć maksymalnie dużo informacji z wyników badań biegłości w których laboratorium bierze udział. Ponadto w ramach tego szkolenia przedstawiamy szereg aspektów, o których nie dowiesz się od organizatora badan biegłości, a o których powinieneś wiedzieć, zanim przystąpisz do porównań międzylaboratoryjnych.
Wykładowca, którym jest Krzysztof Nyrek doskonale orientuje się zarówno w organizowaniu badań biegłości, jak i wykorzystywaniu wyników badań biegłości do doskonalenia pracy laboratorium. Pracując jako kierownik laboratorium badawczego i wzorcującego wielokrotnie sam musiał organizować badania biegłości w których uczestniczyły zarówno laboratoria krajowe jak i zagraniczne. Na naszą prośbę zgodził się podzielić swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami.
Korzyści dla laboratorium:
- Pracownicy w większym stopniu wykorzystają informacje zawarte w sprawozdaniu z porównania międzylaboratoryjnego.
- Pracownicy nauczą się przygotowywać i zoptymalizują plan uczestnictwa w badaniach biegłości.
- Pracownicy zyskają informacje przydatne do wyboru organizatora badań biegłości.
- W razie potrzeby pracownicy sami zorganizują wiarygodne badania biegłości.
Po szkoleniu uczestnicy:
- Znają definicje i wymagania dokumentów normatywnych.
- Znają rodzaje i zakresy badan biegłości.
- Znają wymagania stawiane dokumentacji prowadzonej w ramach badania biegłości.
- Znają wymagania organizacji międzynarodowych w stosunku do badań biegłości.
- Znają szczegółowy przebieg porównania międzylaboratoryjnego.
- Znają metody przypisania wartości odniesienia do badanego obiektu.
Uczestnicy będą wiedzieli:
- Jak dobrać badanie biegłości do zamierzonego celu.
- Jak przygotować plan i sprawozdanie z porównania międzylaboratoryjnego.
- Jakie wymagania należy spełnić w trakcie udziału w badaniach biegłości.
- Jak wykorzystać badanie biegłości w procesie walidacji.
- Jak wykorzystać badany obiekt w procesie sterowania jakością w laboratorium.
- Jak przeprowadzić samoocenę laboratorium w oparciu o wyniki porównania międzylaboratoryjnego.
- Jak wykorzystać wyniki porównań międzylaboratoryjnych do doskonalenia.
- Jak wykorzystać wyniki porównań międzylaboratoryjnych do potwierdzenia kompetencji laboratorium.
- Jak wykorzystać sprawozdanie z porównania międzylaboratoryjnego do oceny ryzyka w laboratorium.
- Jak wykorzystać wyniki porównań międzylaboratoryjnych do oceny skuteczności szkoleń personelu.
- Jak wykorzystać karty Schewarta w ocenie wyników porównań międzylaboratoryjnych.
- Ja określić częstotliwość uczestnictwa w porównaniach międzylaboratoryjnych.
- Jak określić poddyscypliny w laboratorium.
- Jak spełnić wymagania dokumentu DA-05, przy wyborze porównania międzylaboratoryjnego.
- Jak przypisać wartość odniesienia.
- Jak obliczyć niepewność wartości przypisane.
- Jak sprawdzić, czy niepewność oszacowana w laboratorium nie jest przeszacowana lub niedoszacowana.
- Jak oszacować niepewność na podstawie wyników z porównań międzylaboratoryjnych.
- Jak ustalić, czy wyniki laboratorium nie są obarczone błędem stałym.
- Jakie warunki musi spełnić obiekt badań, aby wykorzystać go w charakterze RM.
- Jakie są modele statystyczne wykorzystywane do oceny wyników.
- Jakie są różnice, kryteria oraz wady i zalety poszczególnych modeli statystycznych wykorzystywanych do oceny wyników.
- Jakie sztuczki stosują organizatorzy badań biegłości.
- Jakie dodatkowe obowiązki spoczywają na organizatorach porównań międzylaboratoryjnych.
- Po czym poznać, że laboratoria biorące udział w porównaniach międzylaboratoryjnych podnoszą swoje kompetencje.
- Czym kierować się przy wyborze porównania międzylaboratoryjnego.
- Co zrobić, jeśli laboratorium uzyska wynik niezadowalający.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: prezentacja, dyskusja, case study. Uczestnicy szkolenia mogą liczyć na praktyczne wykorzystanie prezentowanej wiedzy w trakcie szkolenia, co pozwoli lepiej zgłębić zagadnienia będące przedmiotem szkolenia,a dzięki temu łatwiej wdrożyć je w laboratorium.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja Trenera.
- Prezentacja uczestników szkolenia.
- Definicje zawarte w dokumentach normatywnych.
Cel prezentacji: Wprowadzenie uczestników w tematykę związaną z badaniem biegłości.
II. ZAKRES I RODZAJE BADAN BIEGŁOŚCI.
- Porównania jakościowe.
- Porównania obliczeniowe/iteracyjne.
- Badania obiektu niepodzielnego na próbki.
- Badanie próbek pochodzących z badanego obiektu.
- Badanie ciągłe.
- Badanie z uwzględnieniem poboru próbki.
Cel prezentacji: przedstawienie uczestnikom rodzajów badań biegłości, aby mogli lepiej dopasować kategorię badania biegłości do swoich potrzeb.
III. WYMAGANIA ODNOŚNIE DOKUMENTACJI I WYMAGANIA ORGANIZACJI TRZECICH.
- Wymagania opisane w normie PN-EN ISO 17043:2011.
- Wymagania organizacji trzecich: PCA, ILAC, UPAC.
Cel prezentacji: uświadomienie uczestnikom jakie wymagania obowiązują w trakcie organizowania i uczestnictwa w badaniach biegłości, żeby mogli wykorzystać je do własnych potrzeb.
IV. PRZEZNACZENIE BADAŃ BIEGŁOŚCI.
- Jak wykorzystać badania biegłości w zależności od ich charakteru.
- Badania biegłości jako element sterowania jakością.
- Ćwiczenie: „Czy to już kryzys?”
Cel ćwiczenia: uczestnicy szkolenia w praktyce sprawdzą jak monitorować długofalowo wyniki badan biegłości i jak reagować w sytuacji kryzysowej.
V. PRZEBIEG BADANIA BIEGŁOŚCI KROK PO KROKU.
- Wybór porównania międzylaboratoryjnego.
- Przebieg badania biegłości.
- Przypisanie wartości odniesienia.
- Ocena wyników.
- Ciekawostki.
- Ćwiczenie: „Organizuję własne porównanie międzylaboratoryjne”.
VI. BADANIA BIEGŁOŚCI W SZACOWANIU NIEPEWNOŚCI.
- Szacowanie niepewności na podstawie wyników z badań biegłości.
- Porównywanie niepewności oszacowanej w laboratorium z wynikami badań biegłości.
- Określanie błędu stałego na podstawie wyników badania biegłości.
Cel prezentacji: Uświadomienie uczestnikom szkolenia możliwości jakie daje uczestnictwo w badaniach biegłości i tego ile informacji można wyciągnąć ze sprawozdania z porównań międzylaboratoryjnych.
VII. PODSUMOWANIE SZKOLENIA I WNIOSKI KOŃCOWE.