Zarządzanie zmianami i wydaniami w rozwiązaniach IT
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaCel i opis szkolenia:
Zarządzanie zmianą i konfiguracją infrastruktury informatycznej to podstawowe procesy zapewniające równowagę pomiędzy potrzebą wprowadzania zmian do systemów informatycznych, a wymogiem ich stabilnej i ciągłej pracy. Oczywiście wszyscy mamy głębokie przekonanie, że planujemy i panujemy nad wprowadzanymi w systemach informatycznych zmianami. Podczas warsztatów szkoleniowych chcemy pokazać jak zastosować sprawdzone rozwiązania procesowe i organizacyjne ze szczególnym uwzględnieniem analizy ryzyka przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu danej zmiany systemowej. Celem podstawowym warsztatów jest zapoznanie uczestników warsztatów z zakresem procesów Zarządzania Zmianami i Zarządzania Wydaniami oraz wpływu na elementy procesu Zarządzania Konfiguracją.
Adresaci szkolenia:
Osoby odpowiedzialne za wdrożenie procesów Zarządzania zmianami i Zarządzania wydaniami w organizacji. Kadra zarządzająca infrastrukturą informatyczną w organizacji oraz osoby odpowiedzialne za definiowanie, budowę i wdrożenie procesów IT. Osoby biorące udział w procesie obsługi zmian. Pracownicy organizacji IT, którzy chcą pogłębić swoją praktyczną wiedzę z zakresu procesów Zarządzania zmianami i Zarządzania wydaniami.
Korzyści ze szkolenia:
- Minimalizacja ryzyka awarii wynikających z nieprawidłowego planowania i realizacji zmian.
- Poprawa elastyczności organizacji IT ze względu na podniesienie zdolności IT do absorpcji większej liczby zmian.
- Lepsze wykorzystanie zasobów IT dzięki planowaniu kalendarza zmian i eliminacji awarii wywołanych brakiem analizy wpływu.
- Świadome zarządzanie ryzykiem i wprowadzanie planów awaryjnych np. wycofania produkcyjnego zmiany.
Metodyka warsztatów:
Szkolenie składa się z części prezentacyjnej dostarczającej wiedzę teoretyczną popartą przykładami i doświadczeniami prowadzącego oraz z części warsztatowej. Podczas warsztatów na przykładowym projekcie uczestnicy ćwiczą zdobyte umiejętności i przechodzą wszystkie etapy procesu zarządzania zmianą, wydaniami, konfiguracją i ryzykiem.
Program szkolenia:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Powitanie uczestników – zasady, przerwy, pytania, wzajemne poznanie się.
- Identyfikacja oczekiwań i doświadczenia uczestników.
- Przedstawienie głównych celów i agendy szkolenia.
II. SERVICE LEVEL MANAGEMENT - ZARZĄDZANIE POZIOMEM USŁUG.
- Na czym polega zarządzanie poziomem usług? – praktyczne spojrzenie na projektowane rozwiązania IT.
- Cele i zadania zarządzania poziomem usług oraz jakie płyną z niego korzyści.
- Potrzeby wdrożenia zmian w rozwiązaniach IT i ich wpływ na biznes.
III. PROCESY ZARZĄDZANIA USŁUGAMI IT – PRZEGLĄD KLUCZOWYCH ELEMENTÓW.
- Strategia usług (ang. Service Strategy).
- Projektowanie usług (ang. Service Design).
- Przekazanie usług (ang. Service Transition).
- Eksploatacja usług (ang. Service Operation).
- Ustawiczne doskonalenie usług (ang. Continual Service Improvement).
IV. KLUCZOWE ROLE PROCESOWE W ZARZADZANIU ZMIANĄ I WYDANIAMI.
- Menedżer ds. zmian.
- Menedżer ds. wydań.
- Menedżer ds. konfiguracji.
- Rada ds. zmian.
- Rada ds. zmian pilnych.
-
Macierz odpowiedzialności:
- Proces zarządzania zmianą.
- Proces zarządzania konfiguracją.
- Proces zarządzania wydaniami i wdrożeniami.
V. PROCES ZARZĄDZANIA ZMIANĄ W ROZWIĄZANIACH IT.
- Cel i przeznaczenie procesu zarządzania zmianą.
- Zakres procesu zarządzania zmianą i jego wpływ na procesy zarządzania incydentami, problemami, konfiguracją i wydaniami.
- Znaczenie procesu zarządzania zmianami dla biznesu i zespołu deweloperskiego.
-
Metody i techniki procesowe:
- Planowanie i kontrolowanie zmian.
- Zrozumienie wpływów zmian.
- Udzielanie autoryzacji zmianom i podejmowanie decyzji o zmianach.
- Tworzenie harmonogramu zmian i wydań.
- Komunikacja z interesariuszami.
- Zapewnienie, że istnieją plany napraw.
- Raporty kontrolne i pomiar efektywności procesu.
- Ciągły rozwój procesu.
- Krytyczne czynniki sukcesu i kluczowe wskaźniki wydajności.
VI. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ W ROZWIĄZANIACH IT W PRAKTYCE.
-
Etapy procesu zarządzania zmianą:
- Zgłoszenie zmiany.
- Analiza wpływu.
- Ustalanie priorytetów zmian i implementacji zmian.
- Autoryzacja zmiany.
- Wersjonowanie.
- Przeniesienie (wdrożenie): implementacja zmiany, testy i wdrożenie produkcyjne rozwiązania.
- Aktualizacja bazy konfiguracji.
- Koordynowanie procesu wdrażania zmian.
VII. ZARZĄDZANIE WYMAGANIAMI – KLUCZ DO POPRAWNEJ IMPLEMENTACJI ZMIAN.
- Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne w rozwiązaniach IT.
- Proces komunikacji wymagań i ich wpływ na implementację propozycji zmiany.
- Praktyczne wykorzystanie technik pozyskiwania wymagań.
- Analiza interfejsów – spojrzenie na wejścia i wyjścia projektowanego rozwiązania.
- Przegląd użytecznych miar i możliwości ich zastosowania do złożonych systemów IT.
VIII. PROCES ZARZĄDZANIA RYZYKIEM – OCENA ZAGROŻEŃ I SZANS INTEGRALNY ELEMENT ZARZĄDZANIA ZMIANĄ.
- Identyfikacja ryzyka.
- Szacowanie ryzyka - analiza i ocena.
- Postępowanie z ryzykiem - założenia do planu postępowania z ryzykiem.
- Wdrożenie proaktywnych działań.
- Przegląd i raportowanie zarządzania ryzykiem.
IX. ĆWICZENIA PRAKTYCZNE Z ZARZĄDZANIA ZMIANĄ I WYDANIAMI.
- Projektowanie zmian standardowych – analiza studium przypadku.
- Wniosek o Zmianę (RFC) – analiza kluczowych atrybutów i statusów cyklu życia zmiany.
- Ocena wniosków o zmianę i ich autoryzacja (znaczenie Rady ds. zmian).
- Opracowanie diagramu SIPOC – projektowanie powiązań z innymi procesami.
- Kształtowanie polityki wydań w oparciu o studium przypadku.
- Przygotowanie do wdrożenia – opracowanie planu wydań.
X. PROCES ZARZĄDZANIA WYDANIAMI I WDROŻENIAMI.
- Cel i przeznaczenie procesu zarządzania wydaniami i wdrożeniami.
- Zakres procesu zarządzania wydaniami i wdrożeniami.
-
Fazy procesu zarządzania wydaniami i wdrożeniami:
- Planowanie wydań i wdrożeń.
- Budowanie i testowanie wydań.
- Wdrażanie pakietu wydań.
- Przegląd i zamknięcie procesu.
- Analiza powiązań z innymi procesami IT oraz produktów procesu.
- Krytyczne czynniki sukcesu i kluczowe wskaźniki wydajności.
XI. PROCES ZARZĄDZANIA KONFIGURACJĄ – ELEMENT INTEGRUJĄCY ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I WYDANIAMI.
- Zarządzanie komponentami w cyklu wydań produktu.
- Raportowanie statusu produktu z użyciem raportów.
- Zarządzanie jakością i rola zarządzania konfiguracją.
- Audyt konfiguracji i jego znaczenie dla jakości procesu utrzymania systemów IT.
- Krytyczne czynniki sukcesu i kluczowe wskaźniki wydajności.
XII. Przypomnienie omówionych zagadnień podczas całego szkolenia.
- Przypomnienie omówionych zagadnień podczas całego szkolenia.
- Rozdanie certyfikatów uczestnictwa w szkoleniu.
- Zakończenie szkolenia.