Zarządzanie harmonogramem - warsztat kompetencyjny
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z metodami skutecznego zarządzania projektami w obszarze harmonogramowania i zarządzania ryzykiem stanowiącymi najlepszy sprawdzian efektywności wykorzystania zasobów i osiągnięcia zakładanych celów biznesowych. Wiodącym celem szkolenia jest przedstawienie uczestnikom skutecznych metod i technik w zakresie planowania i kontrolowania projektów przy wykorzystaniu praktycznych i sprawdzonych narzędzi. Poprzez konkretne przykłady chcemy wzbudzić wśród uczestników warsztatów „potrzebę” opracowania harmonogramów i wskazać jak zarządzać złożonym zakresem projektu. Powiemy kiedy intuicja jest dobra, a kiedy poziom złożoności projektu jest na tyle duży, że potrzebujemy jednego źródła informacji o stanie zaawansowania prac i jakie korzyści przyniesie nam opracowania a następnie utrzymywanie harmonogramu.
Trener będzie omawiał zintegrowane podejście do opracowania harmonogramu m.in. przy wykorzystaniu: techniki analizy ścieżki krytycznej, techniki opartej na produktach, analizy powiązań logicznych między działaniami, zdarzeniami lub decyzjami. W ramach programu omówione zostaną główne ograniczenia, których nieuwzględnienie podczas realizacji własnych przedsięwzięć może skutkować brakiem realizacji celów organizacji i osiągnięcia oczekiwanych korzyści.
Dzięki prezentacji i inspirującym ćwiczeniom dotyczącym tworzenia spójnej struktury projektowej uczestnicy zyskują możliwość doskonalenia swych umiejętności poprzez: właściwe formułowanie wymagań dla projektu, tworzenie struktury podziału pracy, struktury podziału produktów i matrycy logicznej. Warsztaty szkoleniowe dają szansę na poznanie zaawansowanych technik dających możliwość optymalizacji własnych przedsięwzięć i skupieniu się na realizacji złożonych projektów.
Korzyści dla uczestników warsztatów:
Uczestnicy rozwiną i poszerzą wiedzę na temat nowoczesnego zarządzania projektami oraz zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie planowania, realizacji i kontrolowania złożonych przedsięwzięć. Będą również potrafili wybrać i dostosować do swojej organizacji i specyfiki poszczególne metody i techniki harmonogramowania. Do głównych korzyści wynikających z udziału w szkoleniu warto zaliczyć m.in.:
- Umiejętność szacowania kosztów i czasu trwania zadań przy wykorzystaniu różnych technik estymacji.
- Aktywnie zarządzanie ryzykiem i planowanie proaktywnych działań wynikających z przyjętej strategii sterowania.
- Wykorzystywanie wiedzy historycznej do eksploracji przyszłych wyników szczególnie w zakresie kosztów i czasów realizacji poszczególnych zadań.
- Podejmowanie optymalnych decyzji na podstawie analiz harmonogramu i zależności pomiędzy zadaniami.
- Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów.
- Nabycie umiejętności właściwego przygotowywania projektów.
- Dostrzeganie punktów krytycznych i ograniczeń we własnych projektach.
- Reagowanie na symptomy niekorzystnych zmian zachodzących w projektach.
Głównymi celami szkolenia są:
- Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zakresu planowania, monitorowania i kontroli realizacji projektu.
- Nabycie umiejętności definiowania planów bazowych, kreowania kalendarzy dla różnych zasobów i monitorowania odchyleń od zakładanych planów.
- Przedstawienie różnych specjalistycznych technik, które pozwolą obiektywnie ocenić osiągane rezultaty i skorygować odchylenia.
- Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując własne projekty.
- Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy.
- Konsultacje i wymiana praktycznych doświadczeń między uczestnikami warsztatów i trenerem.
Dodatkowo uczestnicy będą wiedzieli:
- W jaki sposób opracowywać harmonogramy uwzględniając wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami.
- Tworzyć harmonogramy wykorzystując technikę PERT, analizować ścieżkę krytyczną (CPM) oraz opracowywać wykresy Gantta.
- W jaki sposób wykorzystać narzędzia do poprawnego planowania przedsięwzięć projektowych.
- Do jakiego poziomu szczegółowości dekomponować zadania.
- Definiować wymagane zasoby do realizacji przedsięwzięć.
- Oceniać posiadane rezerwy i optymalnie wykorzystać potencjał własnych zespołów.
- Monitorować postępy prac oraz definiować kamienie milowe.
- Jak zastosować metodę wartości wypracowanej i jak oceniać uzyskane rezultaty.
Adresaci:
Szkolenie jest skierowane dla:
- Kierowników Projektu.
- Osób zarządzających programem lub portfelem inicjatyw.
- Członków zespołu projektowego lub przedstawicieli Biur Zarządzania Projektami.
Program szkolenia:
Czas trwania: 1 dzień.
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja trenera oraz uczestników.
- Omówienie głównych elementów warsztatów szkoleniowych.
II. PRZEGLĄD WIEDZY Z ZAKRESU PLANOWANIA.
- Cykl życia projektu i elementy planistyczne – czyli jak zachować zintegrowane podejście do planowania.
- Wykorzystanie modelu ograniczeń do opracowania planu realizacji projektu.
- Przegląd narzędzi i technik planowania przedsięwzięć.
- Prezentacja przykładów wymagań dla projektów – nauka płynąca z doświadczeń.
- Omówienie struktury podziału pracy i struktury podziału produktów.
-
Definiowanie kalendarzy w projekcie i ich znaczenie na miary efektywności w zarządzania projektami:
- Kalendarz projektu.
- Kalendarz zasobu.
- Kalendarz zadania.
III. KROKI DO OPRACOWANIA WŁAŚCIWEGO HARMONOGRAMU PROJEKTU.
- Definiowanie zadań oraz analiza sekwencji ich realizacji.
- Definiowanie zasobów koniecznych do wykonania działań.
- Określanie czasu trwania zadań i przypisywanie zasobów.
- Interpretacja linii odniesienia dla projektu.
- Techniki śledzenia postępu realizacji prac w projekcie.
IV. WŁŚCIWE ZARZĄDZANIE ZADANIAMI W APLIKACJACH DO HARMONOGRAMOWANIA.
-
Omówienie rodzajów zadań i ich znaczenie w kontekście monitorowania postępów prac:
- Zadania sumaryczne.
- Zadania typ: punkt kontrolny.
- Zadania zwykłe.
- Zadania cykliczne.
- Zadania planowane ręcznie.
- Zadania nieaktywne.
-
Typy relacji między zadaniami oraz sposoby dokonywania ich zmian:
- Zakończenie – rozpoczęcie.
- Rozpoczęcie – rozpoczęcie.
- Zakończenie – zakończenie.
- Rozpoczęcie - zakończenie.
V. WYKORZYSTANIE TECHNIK ALOKACJI I ESTYMACJI WYKORZYSTANIA ZASOBÓW W PROJEKTACH.
- Przedstawienie głównych technik szacowania zasobów.
- Uwzględnienie ograniczeń i bilansowanie zasobów – przegląd głównych błędów biznesowych.
VI. TECHNIKI I METODY OPRACOWYWANIA HARMONOGRAMÓW.
- Diagramy sieciowe i wyznaczanie ścieżki krytycznej.
- Ocena i weryfikacja zaplanowanych działań.
- Wyznaczanie kamieni milowych oraz analiza wykresów Gantta.
- Aktualizacja harmonogramu i porównywanie zmian z planem bazowym.
- Wykorzystanie techniki PERT do minimalizacji ryzyka opóźnień realizacji projektu.
VII. PRZEGLĄD NARZĘDZI I TECHNIK DO ANALIZY RYZYKA.
- Metodyka zarządzania ryzykiem.
-
Przegląd technik i narzędzi do analizy ryzyk:
- Technika RBS.
- Drzewa produktów.
- Drzewa decyzyjne.
- Metoda Delficka.
- Burza Mózgów.
- Metody priorytetyzacja i wizualizacji ryzyka.
VIII. WYZNACZANIE PLANU BAZOWEGO I MONITOROWANIE REALIZACJI ZADAŃ ZGODNIE Z PRZYJĘTYM HARMONOGRAMEM.
- Znaczenie planu bazowego w kontekście monitorowania uzyskanych wyników.
- Definiowanie i znaczenie typów planów bazowych.
- Aktualizacja poziomu realizacji zadań w projekcie.
- Śledzenie postępu prac w odniesieniu do planu bazowego.
- Plan bazowy na wykresie Gantta.
- Aktualizacja planu bazowego m.in. w odniesieniu do zaakceptowanych zmian projektu.
- Wprowadzanie planów pośrednich i ich znaczenie dla zespołów projektowych.
- Analiza odchyleń od terminów, kosztów i zaplanowanej pracy.
IX. WPŁYW DOKONYWANYCH ZMIAN NA HARMONOGRAM PROJEKTU I ALOKACJĘ ZASOBÓW.
- Proces zarządzania zmianą i jego implementacja w harmonogramie
- Szacowanie kosztów zmiany i jej konsekwencje na cele biznesowe przedsięwzięcia.
- Metody gradacji i selekcji proponowanych zmian w projekcie.
- Proces komunikacji zmiany w projekcie.
- Aktualizacja planu bazowego i wyznaczanie nowych planów bazowych.
X. PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE.