Zarządzanie zmianą
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Zarządzanie zmianami oraz sprawne ich wdrażanie stało się kluczowym wymogiem funkcjonowania każdej organizacji. Prezentowane szkolenie przybliża nie tylko samą metodykę projektowania i wdrażania zmiany, ale także uczy, w jaki sposób radzić sobie z oporem pracowników wobec zmian.
Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie komunikować zmianę, jak przeprowadzać kluczowe zadania związane ze zmianą. Podczas warsztatów pokażemy i przećwiczymy techniki wywierania wpływu. Dowiemy się, jak pracować kreatywnie nad własnym rozwojem, jak z sukcesem wdrażać zmiany również we własnym życiu i w odniesieniu do siebie.
Korzyści dla organizacji:
- Uczestnicy szkolenia uzyskają wiedzę i narzędzia pozwalające zrozumieć, zaplanować i wdrożyć zmianę w organizacji – zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym.
- Znajomość metod i narzędzi wspomagającymi zarządzanie zmianami.
- Wykształcenie postawy otwarcia na zmiany, autodiagnozy predyspozycji przywódczych, radzenia sobie ze zjawiskiem oporu.
- Szkolenie ułatwia zrozumienie procesu zarządzania i jego efektów w sytuacji wdrażania zmian.
- Wyedukowanie i przygotowanie grupy liderów zmiany, gotowych w ramach organizacji do ich zaplanowania i wdrożenia.
Korzyści dla uczestnika:
- Uczestnicy zrozumieją proces zmian zarówno z perspektywy uczestnika procesu jak i lidera wdrążającego zmianę.
- Poznają korzyści wynikające z ustruktualizowanego podejścia do dużego zadania jak do projektu.
- Uzyskają wiedzę w zakresie powiązania doświadczeń w zarządzaniu projektami z umiejętnościami potrzebnymi w zarządzaniu zmianą.
- Nabędą umiejętność spojrzenia na proces zmian z różnych perspektyw biznesowych.
- Utrwalą zmianę postrzegania sytuacji (od poczucia zagrożenia do osobistego rozwoju).
- Zdobędą umiejętności planowania i skutecznego wdrażania zmiany.
- Nauczą się zarządzać ryzykiem podczas wdrażania zmiany.
- Zdobędą kluczową wiedzę na temat psychologicznego aspektu zmiany.
- Nauczą się rozpoznawać i radzić sobie z oporem.
- Dowiedzą się jakie techniki wywierania wpływu można etycznie stosować zarządzając zmianą.
Adresaci szkolenia:
Menedżerowie wszystkich szczebli zarządzania w organizacji. Kierownicy projektów. Inne osoby, które są zainteresowane rozwojem wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem i wdrażaniem zmian w organizacji.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych:
- Warsztaty, prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, case study, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
- Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania.
- Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Program szkolenia:
CZAS TRWANIA: 2 DNI
DZIEŃ I
Wprowadzenie do warsztatów.
- Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
- Omówienie głównych elementów warsztatów.
-
Wprowadzenie do zarządzania zmianami.
- Punkt wyjścia – jak radzisz sobie z sytuacją zmiany (warsztat panelowy).
- Zarządzanie zmianą - kluczowe aspekty.
- Psychologia zmiany - szansa a może konieczność?
- Stereotypy dotyczące zmiany.
- Przesłanki doskonalenia organizacji.
- Przygotowanie się do zmiany.
- Metody doskonalenia organizacji.
-
Skuteczność doskonalenia organizacji.Charakter zmian organizacyjnych.
- Wieloaspektowość pojęcia zarządzania zmianami organizacyjnymi.
- Główne czynniki inicjujące zmiany w przedsiębiorstwach.
- Siły rynkowe działające na rzecz zmian.
- Zmiana planowana czy zmiana dostosowawcza?
-
Proces zarządzania zmianą w organizacjach.
- Kultura organizacyjna promująca zmiany.
- Główne kroki procesu zarządzania zmianą.
- Motywy, cele, rodzaje i istota zmian w przedsiębiorstwie.
- Efektywna komunikacja w procesie zmian.
- Radzenie sobie z oporem wobec zmian.
-
Scenariusze wdrożeniowe dla zmian organizacyjnych.
- Wdrożenie zmian optymalizacyjnych w procesach biznesowych.
- Wdrożenie zmian transformacyjnych.
- Wdrażanie zmian strategii i działań operacyjnych.
- Reinżynieria procesów biznesowych.
-
Model wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie.
- Model 3 kroków.
- Psychologia każdego z 3 etapów (ćwiczenie w którym zostanie omówione co dzieje się na każdym etepie wśród uczestników zmiany oraz jaka jest na tych etapach rola i zadania lidera).
- Podejście sytuacyjne do realizacji i zmian celów biznesowych.
Podsumowanie I dnia warsztatów szkoleniowych.
DZIEŃ II
-
Metodyka projektowania zmian w przedsiębiorstwie (ćwiczenia zespołowe).
- Planowanie zmiany.
- Implementacja zmiany.
- Monitorowanie osiąganych rezultatów.
- Korygowanie przyjętych założeń.
-
Aspekt psychospołeczny wprowadzania zmian
- Rola komunikacji we wdrażaniu zmian (ćwiczenie).
- Jak skutecznie komunikować zmianę (ćwiczenie).
- Źródła oporu wobec zmian.
- Zrozumienie przyczyn oporu wobec zmian.
- Rozpoznawanie symptomów oporu (ćwiczenie).
- Metody przełamywania oporu i konfliktów (ćwiczenie).
- Angażowanie pracowników w proces zmian – techniki.
-
Skuteczne wywieranie wpływu przez lidera zmiany
- Jak być liderem w każdej sytuacji?
- Rola lidera w obliczu zmiany. Dobór narzędzi i technik do zarządzania zmianą.
- Budowanie zaufania i akceptacji zmian organizacyjnych
- Jak przekonywać ludzi do zmiany.
- Wywieranie wpływu na ludzi (warsztat).
-
Automotywacja w procesie kreatywnego zarządzania zmianą
- Jak prawidłowo rozpoznawać własne uczucia?
- Diagnoza indywidualnych postaw wobec zmian oraz poznanie sposobów zwiększenia elastyczności wobec zmiany.
- Własny sposób myślenia – rozpoczynanie zmian od nas samych.
- Szukanie nowych rozwiązań w znanych sytuacjach.
-
Rozwiązywanie problemów podczas wdrażanej zmiany
- jak rozpoznać i zdefiniować problem
- analiza problemu (poznamy metody: macierz wagi i trudności problemu oraz diagram przyczynowo-skutkowy)
- narzędzia generowania rozwiązań (zastosowanie burzy mózgów – ćwiczenie)
- wybór rozwiązania – macierz oceny kryteriów wyboru
- realizacja wybranego rozwiązania
- metody oceny rozwiązania
-
Zarządzanie projektami a zarządzanie zmianą
- Zarządzanie projektem w świetle wprowadzania zmian organizacyjnych.
- Rola menadżera w zarządzaniu zmianą, jej kreowaniu i wprowadzaniu.
- Procedura sterowania zmianami.
- Dokumenty formalne w zarządzaniu zmianą.
Podsumowanie warsztatów szkoleniowych i wnioski końcowe.