Szkolenia

A A A

Szacowanie niepewności wyniku badania w laboratorium

Zobacz najbliższe terminy szkolenia

Opis i cele szkolenia:

Szacowanie niepewności wyniku badania to codzienny obowiązek laboratorium. Dla osób pracujących w laboratorium podawanie niepewności wyniku pomiaru jest tak oczywiste, że kiedy udają się na zakupy dziwią się, dlaczego do wagi kupowanego towaru sprzedawcy nie podają granic zbioru w którym z określonym prawdopodobieństwem znajduje się waga tego co kupują. O ile sprzedawca nie ma obowiązku szacowania niepewności ważenia, o tyle pracując w laboratorium umiejętność szacowania niepewności jest niezbędna.

Dlatego też przygotowaliśmy szkolenie którego celem jest nauczenie uczestników szacowania niepewności. Z tego powodu ilość teorii ograniczyliśmy do minimum, dzięki czemu większa część szkolenia poświęcona jest praktyce. Według Nas nie ma lepszego sposobu na oswojenie się z szacowaniem niepewności, niż ćwiczenia. Być może uczestniczyłeś już w wykładach na temat szacowania niepewności, albo czytałeś o sposobach szacowania niepewności w tekstach źródłowych, po których zamiast rozwiązania trapiących Cię problemów, pojawiło się jeszcze więcej pytań? Jeśli tak, to już dzisiaj zapisz się na nasze szkolenie i poczuj różnicę między teorią, a praktyką. A jeśli jest to Twoje pierwsze spotkanie z szacowaniem niepewności, to nie czekaj dłużej, zapisz się na szkolenie i sprawdź jak szybko i łatwo można opanować szacowanie niepewności
w laboratorium.

Wykładowca, którym jest Krzysztof Nyrek doskonale rozumie specyfikę szacowania niepewności w laboratorium, ponieważ przez pięć lat kierował laboratorium badawczym i wzorcującym. W tym czasie, laboratorium uzyskało dwie akredytacje (wzorcującą i badawczą), a w trakcie ostatnich czterech auditów stwierdzono w laboratorium tylko jedną niezgodność. W tym czasie do perfekcji opanował implikowanie podręcznikowej teorii o szacowaniu niepewności w badaniach i wzorcowniach prowadzonych w laboratorium. Teraz zgodził się podzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami szkolenia.

Korzyści dla laboratorium:

  • Personel potrafiący samodzielnie szacować niepewność.
  • Dobrze przygotowane budżety niepewności.
  • Większe zaufanie klientów do deklarowanych przez laboratorium wyników pomiarów.
  • Mocne argumenty w trakcie prezentowania składowych budżetu niepewności zewnętrznym audytorom.

Po szkoleniu uczestnicy:

  • Znają podstawy teorii szacowania niepewności.
  • Identyfikują źródła niepewności.
  • Rozumieją różnice między niepewnością typu A i B.
  • Znają rozkłady wyników pomiarów.
  • Konstruują budżety niepewności.
  • Prezentują wyniki badań zgodnie z wymaganiami przewodników.
  • Wykorzystują wiedzę z badan biegłości do szacowania niepewności.

Uczestnicy będą wiedzieli:

  • Jakie jest prawdopodobieństwo znalezienia wartości prawdziwej w zbiorze danych i jak to wykorzystać w obliczeniach.
  • Jak rozróżnić wynik precyzyjny od pewnego.
  • Jak szukać źródeł niepewności.
  • Jak kategoryzować niepewności i jaki to ma wpływ na szacowanie niepewności.
  • Jaki rodzaj rozkładu przypisać do składowych budżetu niepewności.
  • Jak skonstruować budżet niepewności.
  • Jak zaokrąglać niepewność i wynik pomiaru zgodnie z wymaganiami przewodników.
  • Jak zastosować technikę diagramu przyczyn i skutków w szacowaniu niepewności.
  • Jak na podstawie wyników z badań biegłości oszacować niepewność wyniku badania.
  • Jak potwierdzić, że oszacowana w laboratorium niepewność jest poprawna.
  • Jak oszacować niepewność w ośmiu krokach.

Metodyka szkolenia:

Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: prezentacja, praca zespołowa, dyskusja, case study. Uczestnicy szkolenia mogą liczyć na praktyczne wykorzystanie prezentowanej wiedzy w trakcie szkolenia, co pozwoli lepiej zgłębić zagadnienia będące przedmiotem szkolenia, a dzięki temu łatwiej wdrożyć je w laboratorium.

PROGRAM SZKOLENIA:

I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH. 

  • Prezentacja Trenera.
  • Prezentacja uczestników szkolenia.
  • Podstawy teorii szacowania niepewności.
  • Ćwiczenie: „Gdzie jest wartość prawdziwa”.

Cel ćwiczenia: Uświadomienie uczestnikom właściwości rozkładu prawdopodobieństwa i tego gdzie może znajdować się wartość prawdziwa w zależności od przyjętego rozkładu.

II. ŹRÓDŁA NIEPEWNOŚCI.

  • Podział źródeł niepewności na przypadkowe i stałe.
  • Dlaczego niemożliwy jest pomiar przy zerowej niepewności.
  • Skąd się biorą stopnie swobody.
  • Ćwiczenie: „Wynik pewny czy precyzyjny”.
  • Ćwiczenie: „Źródła niepewności.”

Cel ćwiczenia: Ćwiczenie „Wynik pewny czy precyzyjny” ma za zadanie uświadomić uczestnikom czym jest wynik pewny, a czym precyzyjny i kiedy można wyciągać wnioski na temat jakości wyników. Ćwiczenie „Źródła niepewności” ma za zadanie zainspirować uczestników do poszukiwania nowych źródeł niepewności w swoim laboratorium.

III. NIEPEWNOŚĆ STANDARDOWA TYPU A i B.

  • Omówienie niepewności typu A.
  • Omówienie niepewności typu B.
  • Ćwiczenie: „Jakiego rodzaju to niepewność”.

Cel ćwiczenia: Ma za zadanie uświadomić uczestnikom jaka jest różnica między niepewnością typu A i B.

IV. ROZKŁADY WYNIKÓW POMIARÓW.

  • Rozkład normlany w praktyce.
  • Rozkład prostokątny.
  • Rozkład trójkątny.
  • Rozkład t-Studenta.

V. KONSTRUUJEMY BUDŻET NIEPEWNOŚCI.

  • Model pomiarowy.
  • Składowe budżetu niepewności.
  • Pomijanie niektórych składowych budżetu niepewności.
  • Finalna prezentacja budżetu niepewności.
  • Ćwiczenie: „Mój pierwszy budżet niepewności”.

Cel ćwiczenia: Uczestnicy dzięki skonstruowaniu swojego budżetu niepewności ugruntowują wiedze zdobytą w trakcie pierwszego dnia szkolenia.

VI. PREZENTACJA WYNIKU RAZEM Z NIEPEWNOŚCIĄ.

  • Zasady zaokrąglania wyników.
  • Zasady prezentowania wyników badań.
  • Niepewność rozszerzona.
  • Ćwiczenie: „Podaję wynik badania”.

Cel ćwiczenia: Uczestnicy poznają w praktyce różne aspekty zaokrąglania wyników badań.

VII. OD PRÓBKI DO WYNIKU.

  • Definicja próbki.
  • Procedura analizy.
  • Składowe niepewności na każdym z etapów badań.
  • Błąd systematyczny i przypadkowy w budżecie niepewności.
  • Co zrobić, kiedy mamy mało powtórzeń.
  • Wpływ precyzji, poprawności i dokładności na niepewność wyniku badania.
  • Jak wykorzystać dane historyczne do szacowania niepewności.
  • Ćwiczenie: „Próbka w moim laboratorium.”

Cel ćwiczenia: przygotowanie uczestników do przygotowania diagramu przyczyn i skutków we własnym laboratorium.

VIII. NIEPEWNOŚĆ POMIARU NA PODSTAWIE BADAŃ BIEGŁOŚCI.

  • Jak oszacować niepewność wyników na podstawie wyników badań biegłości.
  • Jak potwierdzić, że dwa wyniki należą do jednego zbioru.
  • Ćwiczenie: „Szacowanie niepewności na podstawie wyników z Badania Biegłości.”

Cel ćwiczenia: sprawdzenie w praktyce przez uczestników szkolenia sposobu szacowania niepewności w oparciu o wyniki uzyskane w badaniach biegłości.

IX. PODSUMOWANIE SZKOLENIA I WNIOSKI KOŃCOWE.

  • Szacowanie niepewności w ośmiu krokach.
  • Pytania i odpowiedzi.

 

 

 

 

Poleć znajomemu


Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym aptece, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w Polityce prywatności. Rozumiem