Szacowanie niepewności wyniku badania w laboratorium
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Szacowanie niepewności wyniku badania to codzienny obowiązek laboratorium. Dla osób pracujących w laboratorium podawanie niepewności wyniku pomiaru jest tak oczywiste, że kiedy udają się na zakupy dziwią się, dlaczego do wagi kupowanego towaru sprzedawcy nie podają granic zbioru w którym z określonym prawdopodobieństwem znajduje się waga tego co kupują. O ile sprzedawca nie ma obowiązku szacowania niepewności ważenia, o tyle pracując w laboratorium umiejętność szacowania niepewności jest niezbędna.
Dlatego też przygotowaliśmy szkolenie którego celem jest nauczenie uczestników szacowania niepewności. Z tego powodu ilość teorii ograniczyliśmy do minimum, dzięki czemu większa część szkolenia poświęcona jest praktyce. Według Nas nie ma lepszego sposobu na oswojenie się z szacowaniem niepewności, niż ćwiczenia. Być może uczestniczyłeś już w wykładach na temat szacowania niepewności, albo czytałeś o sposobach szacowania niepewności w tekstach źródłowych, po których zamiast rozwiązania trapiących Cię problemów, pojawiło się jeszcze więcej pytań? Jeśli tak, to już dzisiaj zapisz się na nasze szkolenie i poczuj różnicę między teorią, a praktyką. A jeśli jest to Twoje pierwsze spotkanie z szacowaniem niepewności, to nie czekaj dłużej, zapisz się na szkolenie i sprawdź jak szybko i łatwo można opanować szacowanie niepewności
w laboratorium.
Wykładowca, którym jest Krzysztof Nyrek doskonale rozumie specyfikę szacowania niepewności w laboratorium, ponieważ przez pięć lat kierował laboratorium badawczym i wzorcującym. W tym czasie, laboratorium uzyskało dwie akredytacje (wzorcującą i badawczą), a w trakcie ostatnich czterech auditów stwierdzono w laboratorium tylko jedną niezgodność. W tym czasie do perfekcji opanował implikowanie podręcznikowej teorii o szacowaniu niepewności w badaniach i wzorcowniach prowadzonych w laboratorium. Teraz zgodził się podzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami szkolenia.
Korzyści dla laboratorium:
- Personel potrafiący samodzielnie szacować niepewność.
- Dobrze przygotowane budżety niepewności.
- Większe zaufanie klientów do deklarowanych przez laboratorium wyników pomiarów.
- Mocne argumenty w trakcie prezentowania składowych budżetu niepewności zewnętrznym audytorom.
Po szkoleniu uczestnicy:
- Znają podstawy teorii szacowania niepewności.
- Identyfikują źródła niepewności.
- Rozumieją różnice między niepewnością typu A i B.
- Znają rozkłady wyników pomiarów.
- Konstruują budżety niepewności.
- Prezentują wyniki badań zgodnie z wymaganiami przewodników.
- Wykorzystują wiedzę z badan biegłości do szacowania niepewności.
Uczestnicy będą wiedzieli:
- Jakie jest prawdopodobieństwo znalezienia wartości prawdziwej w zbiorze danych i jak to wykorzystać w obliczeniach.
- Jak rozróżnić wynik precyzyjny od pewnego.
- Jak szukać źródeł niepewności.
- Jak kategoryzować niepewności i jaki to ma wpływ na szacowanie niepewności.
- Jaki rodzaj rozkładu przypisać do składowych budżetu niepewności.
- Jak skonstruować budżet niepewności.
- Jak zaokrąglać niepewność i wynik pomiaru zgodnie z wymaganiami przewodników.
- Jak zastosować technikę diagramu przyczyn i skutków w szacowaniu niepewności.
- Jak na podstawie wyników z badań biegłości oszacować niepewność wyniku badania.
- Jak potwierdzić, że oszacowana w laboratorium niepewność jest poprawna.
- Jak oszacować niepewność w ośmiu krokach.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: prezentacja, praca zespołowa, dyskusja, case study. Uczestnicy szkolenia mogą liczyć na praktyczne wykorzystanie prezentowanej wiedzy w trakcie szkolenia, co pozwoli lepiej zgłębić zagadnienia będące przedmiotem szkolenia, a dzięki temu łatwiej wdrożyć je w laboratorium.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja Trenera.
- Prezentacja uczestników szkolenia.
- Podstawy teorii szacowania niepewności.
- Ćwiczenie: „Gdzie jest wartość prawdziwa”.
Cel ćwiczenia: Uświadomienie uczestnikom właściwości rozkładu prawdopodobieństwa i tego gdzie może znajdować się wartość prawdziwa w zależności od przyjętego rozkładu.
II. ŹRÓDŁA NIEPEWNOŚCI.
- Podział źródeł niepewności na przypadkowe i stałe.
- Dlaczego niemożliwy jest pomiar przy zerowej niepewności.
- Skąd się biorą stopnie swobody.
- Ćwiczenie: „Wynik pewny czy precyzyjny”.
- Ćwiczenie: „Źródła niepewności.”
Cel ćwiczenia: Ćwiczenie „Wynik pewny czy precyzyjny” ma za zadanie uświadomić uczestnikom czym jest wynik pewny, a czym precyzyjny i kiedy można wyciągać wnioski na temat jakości wyników. Ćwiczenie „Źródła niepewności” ma za zadanie zainspirować uczestników do poszukiwania nowych źródeł niepewności w swoim laboratorium.
III. NIEPEWNOŚĆ STANDARDOWA TYPU A i B.
- Omówienie niepewności typu A.
- Omówienie niepewności typu B.
- Ćwiczenie: „Jakiego rodzaju to niepewność”.
Cel ćwiczenia: Ma za zadanie uświadomić uczestnikom jaka jest różnica między niepewnością typu A i B.
IV. ROZKŁADY WYNIKÓW POMIARÓW.
- Rozkład normlany w praktyce.
- Rozkład prostokątny.
- Rozkład trójkątny.
- Rozkład t-Studenta.
V. KONSTRUUJEMY BUDŻET NIEPEWNOŚCI.
- Model pomiarowy.
- Składowe budżetu niepewności.
- Pomijanie niektórych składowych budżetu niepewności.
- Finalna prezentacja budżetu niepewności.
- Ćwiczenie: „Mój pierwszy budżet niepewności”.
Cel ćwiczenia: Uczestnicy dzięki skonstruowaniu swojego budżetu niepewności ugruntowują wiedze zdobytą w trakcie pierwszego dnia szkolenia.
VI. PREZENTACJA WYNIKU RAZEM Z NIEPEWNOŚCIĄ.
- Zasady zaokrąglania wyników.
- Zasady prezentowania wyników badań.
- Niepewność rozszerzona.
- Ćwiczenie: „Podaję wynik badania”.
Cel ćwiczenia: Uczestnicy poznają w praktyce różne aspekty zaokrąglania wyników badań.
VII. OD PRÓBKI DO WYNIKU.
- Definicja próbki.
- Procedura analizy.
- Składowe niepewności na każdym z etapów badań.
- Błąd systematyczny i przypadkowy w budżecie niepewności.
- Co zrobić, kiedy mamy mało powtórzeń.
- Wpływ precyzji, poprawności i dokładności na niepewność wyniku badania.
- Jak wykorzystać dane historyczne do szacowania niepewności.
- Ćwiczenie: „Próbka w moim laboratorium.”
Cel ćwiczenia: przygotowanie uczestników do przygotowania diagramu przyczyn i skutków we własnym laboratorium.
VIII. NIEPEWNOŚĆ POMIARU NA PODSTAWIE BADAŃ BIEGŁOŚCI.
- Jak oszacować niepewność wyników na podstawie wyników badań biegłości.
- Jak potwierdzić, że dwa wyniki należą do jednego zbioru.
- Ćwiczenie: „Szacowanie niepewności na podstawie wyników z Badania Biegłości.”
Cel ćwiczenia: sprawdzenie w praktyce przez uczestników szkolenia sposobu szacowania niepewności w oparciu o wyniki uzyskane w badaniach biegłości.
IX. PODSUMOWANIE SZKOLENIA I WNIOSKI KOŃCOWE.
- Szacowanie niepewności w ośmiu krokach.
- Pytania i odpowiedzi.