Krzywa kalibracyjna, czego nie dowiesz się z podręczników dla chemików?
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Znakomita większość laboratoriów korzystając z wyposażenia pomiarowego zmuszona jest do korzystania z Krzywej Kalibracyjnej w celu odczytania wyniku pomiaru w pożądanej przez siebie jednostce. Z jednej strony to wygodne rozwiązanie, jednak niezwykle niebezpieczne, gdyż zaimplementowane w wyposażeniu pomiarowym oprogramowanie do wyznaczania parametrów funkcji zwykle jest kiepskiej jakości i co gorsza, nigdy nie ma pewności, co tak naprawdę oblicza to oprogramowanie. Innym problemem jest brak możliwości wyznaczenia niepewności otrzymanego wyniku, a nawet jeśli jest, to nie wiadomo jakie składowe budżetu niepewności uwzględniono w tych obliczeniach, co niezwykle komplikuje dalszy proces szacowania niepewności wyniku badania.
Dlatego też, przygotowaliśmy szkolenie, którego celem jest nauczenie uczestników wyznaczania parametrów krzywej kalibracyjnej i szacowania niepewności wyniku odczytanego z krzywej kalibracyjnej. Dzięki czemu pracownicy już nigdy nie będą zależni od oprogramowania dostarczonego wraz z wyposażeniem pomiarowym, a sposób oszacowania niepewności wyniku będzie przejrzysty i zrozumiały dla każdego.
Wykładowca, którym jest Krzysztof Nyrek świetnie rozumie praktyczne aspekty związane z wyznaczaniem parametrów krzywej kalibracyjnej i szacowaniem niepewności wyniku uzyskanego odczytanego za pomocą funkcji liniowej. Jako kierownik laboratorium wzorcującego, na co dzień wykorzystywał zależności liniowe w trakcie wzorcowania. Ponadto, szacowanie niepewności wyniku wzorcowania wymaga ponownego przeliczania budżetu niepewności wraz z każdym wykonanym wzorcowaniem, co pozwoliło mu w praktyce przetestować wiele rozwiązań i dzisiaj może podzielić się tymi najlepszymi.
Korzyści dla laboratorium:
- Personel potrafiący samodzielnie wyznaczyć parametry krzywej kalibracyjnej.
- Personel potrafiący wybrać najbardziej użyteczny model regresji.
- Przejrzysty budżet niepewności.
- Większa świadomość przy zakupie wyposażenia pomiarowego.
Po szkoleniu uczestnicy:
- Znają podstawy teoretyczne stosowania krzywej kalibracyjnej.
- Znają wady i zalety różnego oprogramowania do wyznaczania parametrów krzywej kalibracyjnej.
- Metodę najmniejszych kwadratów.
- Metodę najmniejszych kwadratów z wagą punktów.
- Metody oceny jakości krzywej kalibracyjnej.
Uczestnicy będą wiedzieli:
- Jaki jest prawidłowy tok postępowania w statystyce.
- Kiedy można, a kiedy nie wolno korzystać z krzywej kalibracyjnej.
- Jak interpretować parametry a i b funkcji liniowej.
- Jak policzyć parametry a i b krzywej kalibracyjnej.
- Jak ocenić przydatność krzywej kalibracyjnej do zamierzonego celu.
- Jak powiązać dwie zmienne do jednego parametru.
- Jak uprościć pochodne w modelu funkcji
- Jak oszacować niepewność wyznaczenia parametrów a i b.
- Jak oszacować niepewność wyniku odczytanego przy wykorzystaniu krzywej kalibracyjnej.
- Jak kontrolować użyteczność funkcji kalibracyjnej.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: prezentacja, praca zespołowa, dyskusja. Uczestnicy szkolenia mogą liczyć na praktyczne wykorzystanie prezentowanej wiedzy w trakcie szkolenia, co pozwoli lepiej zgłębić zagadnienia będące przedmiotem szkolenia, a dzięki temu łatwiej wdrożyć je w laboratorium.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja Trenera.
- Prezentacja uczestników szkolenia.
- Tok postępowania w statystyce.
- Wybór oprogramowania.
- Kiedy korzystać z krzywej kalibracyjnej?
Cel prezentacji: Uświadomienie uczestnikom toku postępowania w statystyce, a tym samy w stosowaniu krzywej kalibracyjnej oraz zalet i wad dostępnych programów do wyznaczania parametrów funkcji liniowej.
II. WYZNACZANIE PARAMETRÓW A i B FUNKCJI LINIOWEJ.
- Wyznaczanie parametrów funkcji liniowej metodą najmniejszych kwadratów.
- Wyznaczanie parametrów funkcji liniowej metodą najmniejszych kwadratów z uwzględnieniem wag.
- Jak interpretować parametry a i b funkcji liniowej.
- Ćwiczenie: „Moja pierwsza funkcja liniowa”.
Cel ćwiczenia: Praktyczne wyznaczenie przez uczestników parametrów funkcji ma na celu uświadomienie im jak się wyznacza te parametry oraz tego, na co należy zwrócić uwagę w trakcie obliczeń.
III. OCENA JAKOŚCI KRZYWEJ KALIBRACYJNEJ.
- R kwadrat.
- Sigma.
- Test statystyczny Cochrana.
- Test F.
- Przedział ufności.
- Ocena jakości dopasowania krzywej do punktów eksperymentalnych.
- Ocena rozkładu reszt.
- Wariancja, a przebieg funkcji.
Cel prezentacji: Przedstawienie uczestnikom praktycznych sposobów oceny jakości wyznaczonej krzywej kalibracyjnej.
IV. PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE FUNKCJI LINIOWEJ W LABORATORIUM.
- Jak powiązać dwie zmienne do jednego parametru.
- Jak uprościć pochodne w modelu funkcji.
- Szacowanie niepewności wyniku otrzymanego z wykorzystaniem krzywej kalibracyjnej.
- Kontrola użyteczności wyznaczonej funkcji kalibracyjnej i jej wpływ na niepewność wyniku badania.
- Ćwiczenie: „Krzywa kalibracyjna, a budżet niepewności”.
Cel ćwiczenia: Praktyczne wyznaczenie niepewności związanej z wykorzystaniem krzywej kalibracyjnej ma za zdanie przygotowanie pracowników do lepszego szacowania niepewności w laboratorium.
V. PODSUMOWANIE SZKOLENIA I WNIOSKI KOŃCOWE.