Analityczne metody podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Szkolenie ma na celu zapoznanie z technikami myślenia analitycznego oraz rozwój umiejętności kreatywnego podejścia do szeregu problemów biznesowych. Pozwoli to na sprawne określenie przyczyn problemu i znalezienie odpowiednich, skutecznych i nierzadko innowacyjnych rozwiązań. Uczestnicy rozwiną umiejętności znajdowania powiązań między przyczynami powstawania problemu i usystematyzują wiedzę w zakresie projekcji wyników i najlepszych praktyk w zakresie wizualizacji i wnioskowania.
Analiza danych polega na podejmowaniu działań zmierzających do jak najpełniejszego poznania zjawisk i procesów rynkowych. Jest nieodłącznym elementem podejmowania decyzji o charakterze strategicznym i operacyjnym w procesie zarządzania organizacją.
Warsztat obejmuje zagadnienia związane nie tylko z przeglądem technik analitycznych będących podstawowym narzędziem menedżera i zespołów w nowocześnie zarządzanych organizacjach, ale porusza również zagadnienia związane z prezentacją danych liczbowych ich agregacją i barierami związanymi z percepcją i wnioskowaniem. Szczególny nacisk kładzie się w trakcie szkolenia na ćwiczenia, co daje uczestnikom szansę zastosowania wiedzy w praktyce.
Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z największymi korporacjami w Polsce. Uczestnicy poznają zasady wykorzystania metod scenariuszowych do podejmowania optymalnych decyzji biznesowych przy zachowaniu różnych ograniczeń.
Korzyści dla organizacji:
- Bardziej efektywne i skuteczne analizowanie problemów.
- Zapewnienie optymalnego zestawu informacji potrzebnych do podejmowania decyzji biznesowych.
- Wdrażanie zmian w oparciu o analityczne podejście do aktualnych potrzeb organizacji.
- Sprawniejszy proces podejmowania decyzji przez menedżerów, dzięki stosowaniu narzędzi pozwalających uwzględnić różnorodne kryteria i ich wagę.
- Większy poziom satysfakcji klientów wewnętrznych z dostarczanych analiz biznesowych.
Korzyści dla uczestnika:
Po szkoleniu uczestnicy:
- Znają i potrafią wykorzystać techniki myślenia analitycznego.
- Potrafią dostarczyć optymalne rozwiązania poprzez lepsze definiowanie i redefiniowanie istoty rozwiązywanego problemu oraz generowanie większej liczby rozwiązań dla danego problemu.
- Wiedzą jak tworzyć ciekawe i angażujące słuchaczy środki wizualne do prezentacji analiz biznesowych.
- Znają i potrafią wykorzystać techniki graficznej ilustracji i analizowania problemów.
- Są w stanie lepiej poznać odbiorców opracowań analitycznych i skutecznej dotrzeć do ich świadomości uwzględniając ich oczekiwania.
- Potrafią obiektywnie ocenić wartość i trafność wyboru prezentowanych informacji.
- Wykorzystują 8 psychologicznych zasad skutecznej prezentacji, które sprawią, że Twoi słuchacze zrozumieją dokładnie to, co im przekazałeś.
- Potrafią zapewnić optymalny poziom wiedzy zapewniając skuteczną komunikację i właściwą jakość podejmowanych decyzji biznesowych.
Uczestnicy będą wiedzieli:
- W jaki sposób wykorzystać właściwe metody scenariuszowe do oceny alternatywnych zdarzeń w kontekście: strategii firmy, realizowanych projektów czy obsługiwanych procesów biznesowych.
- Jak podejmować decyzje przy uwzględnieniu wielu czynników, założeń, kryteriów.
- Jak wykorzystać drzewa decyzyjne do wyznaczania decyzji przy uwzględnieniu prawdopodobieństwa wystąpienia negatywnych zdarzeń.
- Jak oszacować i zminimalizować wpływ ryzyka dla danej decyzji biznesowej.
- Jak wykorzystać zdobyte nowe kompetencje marketingowe do konkurowania.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla szeroko pojętej kadry menedżerskiej, zespołów zadaniowych i projektowych, wszystkich, którzy chcą rozwinąć swoje umiejętności myślenia analitycznego i skutecznego podejmowania decyzji.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych:
- Warsztaty, prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, case study, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
- Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania.
Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Program szkolenia:
CZAS TRWANIA: 2 DNI
DZIEŃ I
WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja Trenera.
- Prezentacja uczestników szkolenia.
-
ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI PROBLEMOWYCH W PRACY MENEDŻERA.
- Konflikty w pracy - przyczyny powstawania i sposoby rozwiązań.
- Jak odróżnić konflikt od sposobów jego przejawiania?
- Jakie korzyści i straty wynikają z konfliktu?
- Techniki i metody kreatywnego rozwiązywania problemu.
- Czy celem negocjacji jest kompromis?
- Umiejętności komunikacyjne.
- Asertywność w kreowaniu rozwiązań innowacyjnych.
-
LABORATORIUM KREATYWNOŚCI I INNOWACYJNOŚĆI
- Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia.
- Przygotowania do tworzenia nowych pomysłów.
- Techniki wymyślania nowych pomysłów.
- Wprowadzanie pomysłów w życie.
- Mapy Myśli - fenomenalna technika zwielokrotniania wydajności mózgu.
- Kreatywność w firmie - techniki twórczego myślenia w biznesie.
-
SIŁOWNIA UMYSŁU
- Charakterystyka geniuszu - cechy łączące wszystkich geniuszy.
- Zabójcze opinie - opinie to szalenie skuteczni zabójcy myślenia.
- Polepszanie percepcji i inteligencji – ćwiczenia.
-
MYŚLENIE RÓWNOLEGŁE I METODA CIMDO DEBORO.
- Brainstorming - burza mózgów.
- Synektyka.
- Morfologia.
- Technika delficka.
- Porównania analogii .
- Metoda Crawforda.
- Analiza drzew decyzyjnych.
- Podsumowanie I dnia warsztatów.
DZIEŃ 2
PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ OMÓWIONYCH W I DNIU WARSZTATÓW.
-
ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI ANALITYCZNEGO PODEJSCIA DO PROBLEMU.
- Określanie przyczyn problemu i znajdywania odpowiednich i skutecznych rozwiązań.
- Rozwój umiejętności znajdowania powiązań pomiędzy przyczynami problemu.
- Indywidualne i zespołowe podniesienie efektywności pracy nad nowymi rozwiązaniami.
- Identyfikacja barier myślenia kreatywnego osłabiających efektywność zespołu.
-
NABYCIE PŁYNNOŚCI W KORZYSTANIU Z TECHNIK UMOŻLIWIAJĄCYCH "WYJŚCIE POZA UTARTY TOK MYŚLENIA".
- Zdolność koncentracji uwagi w trudnych warunkach.
- Szybkość i dokładność spostrzegania.
- Umiejętność jednoczesnego analitycznego i całościowego rozumienia danych skumulowanych.
-
ZARZĄDZANIE PODEJMOWANIEM DECYZJI.
- Istota podejmowania decyzji biznesowych.
- Racjonalne podejście do podejmowania decyzji.
- Behawioralne aspekty podejmowania decyzji.
- Skłonność do ryzyka a podejmowanie decyzji.
-
GRUPOWE I ZESPOŁOWE PODEJMOWANIE DECYZJI.
- Formy grupowego i zespołowego podejmowania decyzji.
- Zalety i wady podejmowania decyzji.
-
WYBRANE NARZĘDZIA ZARZĄDZANIA.
- Analiza danych macierzowych.
- Wykres przyczynowo-skutkowy.
- Wykres podobieństw.
- Macierz priorytetów i hierarchia analityczna.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE.