Profesjonalne zarządzanie procesami zakupowymi i łańcuchem dostaw
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Celem szkolenia jest przekazanie praktycznej wiedzy w zakresie kluczowych elementów związanych z wdrożeniem skutecznego zarządzania procesami zakupowymi i budowania strategicznych relacji biznesowych z kooperantami i dostawcami. Profil funkcjonowania współczesnych działów zakupów uległ znacznym zmianom i przeobrażeniom. Kluczowym zagadnieniem staje się już nie tylko koszt pozyskania materiałów, surowców, zasobów itd., ale również zapewnienie odpowiedniej jakości, czasu realizacji samej dostawy i zapewnienie atrakcyjnych warunków płatności w celu zachowania m.in. płynności finansowej przedsiębiorstwa.
Konieczność dokonywania oceny i zrozumienia strategicznych celów organizacji staje się nieodzowną kompetencją pracowników działów zakupów, którzy powinni poprzez znajomość odpowiednich narzędzi do planowania i analizy dokonywać oceny zależności i szukać dialogu ze wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw. Zarządzanie ryzykiem i umiejętność wykorzystania szeregu technik w tym obszarze pozwoli Państwu podejmować optymalne decyzje i planować właściwe reakcje na ryzyko, tak aby pro aktywnie minimalizować zagrożenia lub wykorzystywać szanse.
Korzyści dla organizacji:
Zarządzanie łańcuchem dostaw należą do jednych z najważniejszych czynników budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz poprawy ich rentowności i wartości. Uczestnicy warsztatów zostaną wyposażeni w wiedzę teoretyczną, praktyczne doświadczenia i przykłady najlepszych praktyk w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Zdobyte umiejętności pozwolą sprostać ich menedżerskim wyzwaniom i perspektywom rozwoju zawodowego.
Korzyści dla uczestnika:
- Nabycie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw,
- Uzyskanie wiedzy na temat powiązań pomiędzy logistyką i zarządzaniem łańcuchem dostaw a zarządzaniem strategicznym, marketingiem, finansami, rachunkowością oraz zarządzaniem operacjami,
- Analizy przypadków przedstawiających konkretne przedsiębiorstwa i sytuacje menedżerskie oraz prezentacje najlepszych praktyk na rynku.
Adresaci szkolenia:
Warsztat szkoleniowy przeznaczony jest zarówno dla kadry menedżerskiej jak i osób podejmujących ważne decyzje biznesowe szczególnie w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, procesem produkcyjnym jak i podejmujących szereg wyzwań na rzecz zwiększenia jakości w organizacji.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych:
- Warsztaty, prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, case study, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
- Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania.
- Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Program szkolenia:
CZAS TRWANIA: 1 DZIEŃ
-
WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Zdefiniowanie celów szkolenia i zdefiniowanie głównych problemów przez uczestników warsztatów.
- Modele zarządzania strategicznego i operacyjnego w zarządzaniu zakupami.
- Podstawowe strategie dla działów zakupów.
-
KLUCZOWE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ZARZĄDZANIA ZAKUPAMI I DOSTAWAMI.
- Procesy zakupowe i ich główne ograniczenia.
- Współzależności między zakupami i znaczenie relacji biznesowych.
-
Zakup sprawozdania finansowe.
Standardy zakupowe dla grup kapitałowych. - Regulacje i ograniczenia prawne.
- Przegląd rozwiązań korporacyjnych: procedury, metody i techniki.
-
ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW.
- Architektura procesowa i kluczowe mierniki sukcesu.
- Efektywne procesy nabywania towarów i usług.
- Proces planowania – klucz do sukcesu przedsiębiorstwa i sieci kontrahentów.
- Przepływ materiałów i stany magazynów – czyli jak zapewnić optymalną kombinację między kosztami a ciągłością działania procesów.
- Wskaźniki efektywności i ich interpretacja w naszym przedsiębiorstwie.
-
PROCES REALIZACJI ZAMÓWIEŃ.
- Elementy wyboru dostawcy.
- Oceny dostawców – kryteria jakościowe i ilościowe.
- Proces przetargowy.
- Podsumowanie procesu udzielania zamówień.
-
ZARZĄDZANIE KONTRAKTAMI Z DOSTAWCAMI.
- Wprowadzenie do zawierania umów z dostawcami.
- Tworzenie listy kwalifikowanych dostawców: kryteria wyboru i ograniczenia.
- Rodzaje i klasyfikacja umów z dostawcami.
- Umowy jakościowe i ich specyfikacje.
- Praktyczne wykorzystanie zapisów kontraktowych.
-
TECHNIKI ANALIZY KOSZTÓW.
- Modele kosztowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
- Insourcing/outsourcing - make or buy?.
- Wykres analizy kosztów produktów.
- Analiza korelacji danych.
- Główne wskaźniki rentowności i metody dynamiczne oceny inwestycji.
-
KOSZTY ZAPEWNIENIA JAKOŚCI DOSTWAW.
- SQA (ang. Supplier Quality Assurance) - zapewnienie jakości dostawcy.
- ESI (ang. Early supplier involvement) i dopuszczenie do produkcji.
- Nadzór jakości u kontrahentów.
-
KONTROLA I NADZÓR JAKOŚCI.
- Proces realizacji audytów dostawców.
- Redukcja kosztów braku jakości - sposoby i techniki pro aktywnego działania na rzecz definiowania błędów.
- Doskonalenie produkcji – przegląd współczesnych koncepcji (LEAN, KAIZEN).
- Proces reklamacyjny – czyli jak osiągnąć zadowolenie klienta końcowego.
-
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM DOSTAWCY.
- Punkt bazowy w zarządzaniu ryzykiem (ang. Contingency Plan).
- Relacje z dostawcą a ryzyko biznesowe.
- Proces zarządzania ryzykiem biznesowym w działach zakupów i produkcji.
- Szacowanie bankructwa dostawcy lub braku zachowania jego ciągłości działania.
- Ryzyko w łańcuchu dostaw.
- Identyfikacja ryzyka u dostawcy.
- Stworzenie systemy wczesnego ostrzegania – praktyczne
- Monitorowanie dostawcy w zależności od poziomu ryzyka
- Proces postępowania w przypadku dostawcy preferowanego bądź partnera.
-
WYKORZYSTANIE DRZEWA DECYZYJNYCH DO OPTYMALIZACJI PROCESÓW DECYZYJNYCH i AKTYWNEGO ZARZĄDZANIA NIEPEWNOŚCIAMI.
- Analiza alternatywnych możliwości i zdarzeń.
- Graficzna projekcja drzewa decyzyjnego i techniki wyznaczania prawdopodobieństwa wystąpienia.
- Ocena kosztów i ryzyk dla danej decyzji biznesowej.
- Wybór optymalnej decyzji poprzez ocenę różnych kryteriów ekonomicznych.
-
PRZEGLĄD TECHNIK I METOD DO ZARZĄDZANIA RYZYKIEM.
- Podstawowe definicje i zasady.
- Identyfikacja ryzyka w odniesieniu do celów i zadań.
-
Techniki i metody identyfikacji ryzyka:
- Technika delficka.
- Porównania analogii.
- Metoda Crawforda.
- Analiza drzew decyzyjnych.
- Metody scenariuszowe.
- Lista zagrożeń.
- Mapa zakłóceń.
- PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.