Modelowanie procesów biznesowych
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Głównym celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego wdrażania systemu zarządzania procesami poprzez połączenie wykładu teoretycznego z częścią praktyczną, pozwalającą na zastosowanie zdobytej wiedzy w organizacji. W trakcie szkolenia uczestnicy poznają wieloetapowy proces tworzenia spójnego systemu zarządzania procesami biznesowymi. Szkolenie jest realizowane w formule praktycznych warsztatów i ćwiczeń pozwalających uczestnikom zastosowanie w praktyce przedstawionej teorii. Uczestnicy w ramach szkolenia pracują nad własnym procesem, w którym wykorzystują przy wsparciu trenera poznane narzędzia i metody. Dzięki czemu będą w stanie:
- Modelować procesy biznesowe we własnej organizacji.
- Opisać zdarzenia i przypisać jednoznaczne role procesowe.
- Wykorzystać różne sposoby i techniki opisywania procesu.
- Właściwie określić mierniki efektywności procesu.
- Koncentrować swoją uwagę na działania optymalizujące konkretne procesy.
Wiodącym celem szkolenia jest przedstawienie uczestnikom skutecznych metod i technik w zakresie opisywania procesów przy wykorzystaniu praktycznych i sprawdzonych narzędzi.
Dzięki prezentacji i inspirującym ćwiczeniom dotyczącym tworzenia spójnej struktury procesowej uczestnicy zyskują możliwość doskonalenia swych umiejętności m.in. poprzez: wykorzystanie techniki SIPOC, notacji BPMN, znaczników graficznych wykorzystywanych w systemach jakości i mapowania strumienia wartości. Warsztaty szkoleniowe dają szansę na poznanie zaawansowanych technik dających możliwość optymalizacji własnych procesów i podnoszenie w ten sposób efektywności własnej organizacji.
Korzyści dla organizacji:
- W jaki sposób opracowywać harmonogramy uwzględniając wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami.
- Zarządzać interesariuszami projektu.
- Opracować: zakres projektu oraz plan komunikacji i jakości.
- Tworzyć harmonogramy wykorzystując m.in. technikę PERT, analizować ścieżkę krytyczną oraz opracowywać wykresy Gantta.
- Definiować wymagane zasoby do realizacji przedsięwzięć.
- Oceniać posiadane rezerwy i optymalnie wykorzystać potencjał własnych zespołów.
- Monitorować postępy prac oraz definiować kamienie milowe.
- Jak zastosować metodę wartości wypracowanej i jak oceniać uzyskane rezultaty.
Korzyści dla uczestnika:
Uczestnicy rozwiną i poszerzą wiedzę na temat nowoczesnego zarządzania projektami oraz zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie planowania, realizacji i kontrolowania złożonych przedsięwzięć. Będą również potrafili wybrać i dostosować do swojej organizacji i specyfiki poszczególne metody i techniki harmonogramowania. Do głównych korzyści wynikających z udziału w szkoleniu warto zaliczyć m.in.:
- Umiejętność szacowania kosztów i czasu trwania zadań przy wykorzystaniu różnych technik estymacji.
- Aktywnie zarządzanie ryzykiem i planowanie proaktywnych działań wynikających z przyjętej strategii sterowania.
- Wykorzystywanie wiedzy historycznej do eksploracji przyszłych wyników szczególnie w zakresie kosztów i czasów realizacji poszczególnych zadań.
- Podejmowanie optymalnych decyzji na podstawie analiz harmonogramu i zależności pomiędzy zadaniami.
- Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów.
- Nabycie umiejętności właściwego przygotowywania projektów.
- Dostrzeganie punktów krytycznych i ograniczeń we własnych projektach.
- Reagowanie na symptomy niekorzystnych zmian zachodzących w projektach.
- Zarządzać w odpowiedni sposób relacjami dostawcami i odbiorcami wyników projektów.
- Świadomie zarządzać zmianami w projekcie.
- Zarządzać etapami projektu i ich zakresem.
- Umiejętność budowania strategii komunikacji z Klientem.
Adresaci szkolenia:
- Szkolenie w szczególności kierowane jest do:
- Obecnych i przyszłych kierowników projektów.
- Uczestników zespołów realizujących projekty.
- Osoby pełniące role nadzoru i kontroli projektów.
- Menedżerów zaangażowanych w proces wsparcia i nadzoru kierownika projektu.
- Wszystkich zainteresowanych tematyką zarządzania projektami.
Metodyka szkolenia:
Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania i budowaniu ładu zarządzania organizacją. Podczas szkolenia będą wykorzystywane następujące techniki szkoleniowe:
- Prezentacja multimedialna, warsztaty, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, studia przypadków, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
- Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Program szkolenia:
CZAS TRWANIA: 1 DZIEŃ
-
WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Powitanie uczestników – zasady, przerwy, wzajemne poznanie się.
- Identyfikacja oczekiwań i doświadczenia uczestników.
- Przedstawienie głównych celów i agendy szkolenia.
-
WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA PROCESAMI.
- Wprowadzenie do zarządzania procesowego.
- Geneza zarządzania procesowego.
- Złote zasady Deminga.
- Definiowanie procesu w organizacji.
- Zarządzanie procesami a strategia organizacji.
-
IDENTYFIKACJA PROCESÓW BIZNESOWYCH.
- Właściciel procesu (rola, zadania, relacje z kierownikami funkcjonalnymi).
- Utrzymanie procesu (dane i sprzężenie zwrotne, łańcuchy i sieci).
- Rodzaje procesów i ich przebieg.
- Identyfikacja procesów strategicznych i wspierających.
- Definiowanie celów biznesowych.
-
OPERACYJNE ZARZĄDZANIE PROCESEM.
- Tworzenie wartości i wewnętrzna zasada klienta.
- Zarządzanie procesowe nastawione na zmiany (rodzina norm ISO serii 9000:2008, LEAN).
- Orientacja na proces i produkt (wynik działań i zdarzeń).
- Przebieg procesów w istniejącej strukturze firmy.
-
WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA PROCESEM CIĄGŁEGO DOSKONALENIA.
- Projektowanie strumienia wartości.
- Doskonalenie strumienia wartości.
- Tradycyjna strategia zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstwa.
- Narzędzia ciągłego doskonalenia.
- Mapowanie docelowego stanu.
-
KLUCZOWE TERMINY I POJĘCIA ZARZĄDZANIA MODELOWANIEM PROCESÓW.
- Modelowanie procesu, zarządzanie procesowe i doskonalenie procesów.
- Działania w ramach zarządzania procesowego.
- Model przebiegu pracy.
- Kluczowe korzyści z zarządzania modelowaniem procesów.
- Etapy projektu doskonalenia procesów.
- Zarządzanie zmianami organizacyjnymi.
- Zarządzanie ryzykiem w procesach.
- Przebieg procesów w istniejącej strukturze firmy.
-
PODEJŚCIE PROCESOWE DO ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ.
- Etapy wdrażania zarządzania procesowego.
- Architektura procesowa.
- Zarządzanie pojedynczymi procesami/ właściciel procesu.
- Model dojrzałości procesowej.
-
OPTYMALIZACJA PROCESÓW BIZNESOWYCH.
- Metody i techniki doskonalenia procesów biznesowych.
- Doskonalenie procesów – cykl PDCA.
- Wprowadzanie zarządzania zorientowanego procesowo.
- Modele usprawniania procesów biznesowych (DIMAC).
- Standaryzacja procesu.
-
MAPOWANIE I POPRAWA PROCESÓW.
- Wybór procesu i celu poprawy.
- Tworzenie zespołu poprawy procesu.
- Mapowanie procesu.
- Uproszczenie procesu.
- Formularz i zbieranie danych.
- Stabilność i zdolność procesu.
- Plan wdrożenia zmiany procesu.
- Technika SIPOC do opisywania i modelowania procesów.
-
ZAAWANSOWANE METODY MODELOWANIA ZGODNIE Z NOTACJĄ BPMN.
- Typy procesów w notacji BPMN (amg. BUSINESS PROCESS MODELING NOTATION).
- Zdarzenia, czynności, bramki – kluczowe obiekty do modelowania przepływu.
- Elementy łączenia obiektów,
- Podprocesy i procesy równoległe.
- Role procesowe.
-
Struktura modelu procesów biznesowych:
- Obszar modelowanej rzeczywistości.
- Dekompozycja procesów.
- Powiązania procesów z innymi elementami organizacji.
- Wzorce procesowe.
-
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE DO MODELOWANIA PROCESÓW.
- FlowCharter 2005.
- MS Visio.
- PODSUMOWANIE WARSZTATÓW I WNIOSKI KOŃCOWE.