Lean SIX- SIGMA - Projekty Optymalizacji Procesów Biznesowych
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Celem głównym warsztatów jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu systemowego zarządzania procesami w oparciu o metodykę Six-Sigma i cykl usprawniania procesów DMAIC, tak aby finalnie organizacja stała się bardziej efektywna i wydajna. Ideą przyświecającą opracowanie tego interaktywnego, opartego na wielu przykładach biznesowych warsztatu było jasne i precyzyjne przedstawienie szczupłego myślenia w procesach, których nadrzędnym celem jest dostarczenie wartości dodanej dla klientów.
Lean to lepsze, wydajniejsze procesy biznesowe dopasowane do uwarunkowań i oczekiwań klientów wewnętrznych definiowanych przez poszczególne departamenty, działy, zespoły świadczące usług w ramach danej organizacji. W ramach tego warsztatu wychodzimy poza stereotyp kojarzący koncepcję Lean jedynie z procesami produkcyjnymi. Pokazujemy jak każda praca jest elementem procesu, w którym można zastosować wszystkie zasady i techniki optymalizacyjne.
Wiodącym celem warsztatów jest omówienie metod, narzędzi oraz technik szczupłego zarządzania Lean oraz praktyczne przybliżenie metodyki Lean Six-Sigma oraz cyklu DMAIC do realizacji procesów biznesowych. To bogate kompendium wiedzy na temat większości narzędzi stosowanych w kształtowaniu szczupłej organizacji opartej o konkretne przykłady i argumentację trenera pozwoli Twojej organizacji osiągnąć lepsze wyniki i sprostać dynamicznie zmieniającym się oczekiwaniom.
Korzyści dla organizacji i uczestników:
- Uczestnicy dowiedzą się czym jest metodyka Lean Six-Sigma i jakie są jej główne cechy i zastosowania?
- Zrozumieją na czym polega definicja VoC (Voice of Customer) i CTQ (Critical to Quality) oraz cykl DMAIC i dlaczego odgrywają tak ważną rolę w odniesieniu do każdego procesu?
- Jak prowadzić projekty i kontrolować rezultaty usprawnień przy wykorzystaniu podejścia DMAIC?
- Jak ocenić czy realizowany proces biznesowy jest efektywny?
- Jak zdiagnozować i usunąć źródła problemów i wąskie gardła w procesie?
- Jakie najskuteczniejsze narzędzia zastosować do rozwiązania problemu?
- Jak wykorzystać statystykę do doskonalenia procesów?
- W jaki sposób podnosić jakość procesu oraz zmniejszać koszty jego realizacji?
Metodyka szkolenia:
Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera w optymalizacji procesów biznesowych w firmach usługowych. Podczas szkolenia będą wykorzystywane następujące techniki szkoleniowe:
- Prezentacja multimedialna,
- Symulacje biznesowe,
- Konsultacje indywidualne,
- Studia przypadków,
- Dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału z perspektywy własnej organizacji.
Program szkolenia:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
- Omówienie głównych elementów warsztatów.
II. KLUCZOWE TERMINY I POJĘCIA ZARZĄDZANIA MODELOWANIEM PROCESÓW.
- Modelowanie procesu, zarządzanie procesowe, doskonalenie procesów.
- Działania w ramach zarządzania procesowego.
- Model przebiegu pracy.
- Kluczowe korzyści z zarządzania modelowaniem procesów.
- Etapy projektu doskonalenia procesów.
- Miary CTQ - w jaki sposób je definiować i jakie mają znaczenie w architekturze procesowej i efektywnym zarządzaniu.
III. PODSTAWOWE ZASADY LEAN MANAGEMENT I WPROWADZENIE DO METODYKI LEAN SIX-SIGMA.
- Wprowadzenie do idei Lean w przedsiębiorstwie.
- Techniki zbierania i analizy informacji.
- Karta rozwiązania problemu.
- Warsztaty Lean – droga do szybkich udoskonaleń.
- Zespoły Lean – wykorzystanie potencjału interdyscyplinarnych zespołów na rzecz ponoszenia efektywności procesów.
- Wdrażanie usprawnień i ich znaczenie na rzecz zwiększenia produktywności i efektywności biznesowej.
IV. WYKORZYSTANIE GŁOSU KLIENTA (VOC) NA RZECZ WZROSTU JAKOŚCI WYNIKÓW PROCESÓW.
- Czym jest Głos Klienta (VoC).
- Wartość postrzegana przez klienta.
- Całkowita satysfakcja Klienta – jak ja zapewnić w procesach biznesowych i projektach zmian?
- Narzędzia do śledzenia i pomiaru satysfakcji klienta.
- Oczekiwania Klienta a zdolność procesów biznesowych do ich zaspokajania.
- Wpływ miary VoC na strategię biznesową.
V. PROJEKTOWANIE STRUMIENIA WARTOŚCI (VSM).
- Strumień wartości – a właściwie, co to takiego?
- Mapowanie i definiowanie aktualnych procesów biznesowych.
- Projektowanie stanu przyszłego i definiowanie głównych ról zgodnie ze strumieniem wartości.
- Interdyscyplinarne zespoły obsługujące strumień wartości.
VI. PROJEKTY OPTYMALIZACJI PROCESÓW – METODYKA LEAN SIX-SIGMA I CYKL DMAIC W PRAKTYCE – WARSZTAT SYMULACYJNY OCZAMI PRAKTYKA.
Etap Definiowania (D)
- Karta Projektu: definiowanie przyczyn powstawania problemów i opracowanie uzasadnienia wyboru zagadnienia z perspektywy Klienta i organizacji.
- Opracowanie celu i harmonogramu projektu jakościowego.
- Modelowanie procesu - SIPOC.
- Orientacja na Klienta: czyli jak głos Klienta opisać w formie mierzalnej i wykorzystać wiedzę do wdrożenia usprawnień.
Etap Pomiaru (M)
- Kluczowe wskaźniki procesu (KPI): czyli w jaki sposób należy patrzeć na proces, aby identyfikować problemy.
- 4 kroki do zbierania danych (definicja operacyjna, źródła i typy danych, analiza systemu pomiarowego, próbki losowe)
- Analiza czynników wpływające na niespełnienie oczekiwań Klientów.
- Miary jakościowe: sposoby opisu zbiorów danych i wyników obserwacji procesów.
- Graficzna prezentacja wyników: obiektywny sposób prezentacji wyników.
Etap Analizy (A)
- Szukanie głównych przyczyn problemu (istota burzy mózgów)
- Analiza statystyczna procesu czyli co trzeba zrobić, aby wiedzieć o swoim procesie wszystko.
- Mapowanie procesu: zapis obserwacji procesu w formie graficznej (istota GEMBA).
- Analiza dodawanej wartości (podstawy filozofii LEAN):gdzie i jak zaobserwować elementy generujące straty i nie dodające wartości w naszych procesach
- Analiza ryzyka i krytycznych elementów procesu.
Etap usprawniania (I) i sterowania (C)
- Kluczowe aspekty związane z wdrażaniem zmian w procesach.
- Utrzymywanie ciągłości działania nowych standardów.
- Uwzględnienie aspektów społecznych podczas projektowanych zmian.
- Sterowanie wdrożeniem i wdrożenie idei ciągłego podnoszenia jakości w przyszłości.
VII. ZASTOSOWANIE LEAN W RÓŻNYCH DZIAŁACH NOWOCZESNEJ ORGANIZACJI – CASE STUDY.
- Doskonalenie procesów sprzedaży i marketingu.
- Doskonalenie procesów w dziale zakupów.
- Doskonalenie procesów w działach finansowych.
- Doskonalenie procesów w dziale rachunkowości.
- Doskonalenie procesów w dziale obsługi Klienta.
- Doskonalenie procesów w dziale HR.
VIII. PODEJŚCIE LEAN W ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI.
- Podejście klasyczne do zarządzania projektami a podejście Lean.
- Co się właściwie zmienia? – pryncypia Lean w zarządzaniu projektami.
- Metodyka zarządzania projektami Lean Project Management.
- Iteracyjne wytwarzanie produktów usługowych w Lean.
- Projektowanie usług zgodnie z metodą wytwórczą 3P.