Lean Management – optymalne zarządzanie procesami usługowymi w środowisku pozaprodukcyjnym
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Celem głównym warsztatów jest przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy z zakresu szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym oraz nabycie umiejętności w zakresie dokonywania transformacji procesowych w biurze oraz usługach, tak aby finalnie organizacja stała się bardziej efektywna i wydajna.
Ideą przyświecającą opracowanie tego interaktywnego, opartego na wielu przykładach biznesowych warsztatu było jasne i precyzyjne przedstawienie szczupłego myślenia w procesach wspierających i administracyjnych.
Lean to lepsze, wydajniejsze procesy biznesowe dopasowane do uwarunkowań i oczekiwań klientów wewnętrznych definiowanych przez poszczególne departamenty, działy, zespoły świadczące usług w ramach danej organizacji.
W ramach tego warsztatu wychodzimy poza stereotyp kojarzący koncepcję Lean jedynie z procesami produkcyjnymi. Pokazujemy jak każda praca jest elementem procesu, w którym można zastosować wszystkie zasady i techniki optymalizacyjne.
Wiodącym celem warsztatów jest omówienie metod, narzędzi oraz technik szczupłego zarządzania. To bogate kompendium wiedzy na temat większości narzędzi stosowanych w kształtowaniu szczupłej organizacji opartej o konkretne przykłady i argumentację trenera pozwoli Twojej organizacji osiągnąć lepsze wyniki i sprostać dynamicznie zmieniającym się oczekiwaniom.
Korzyści dla organizacji i uczestników:
- Poznanie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu zasad zarządzania jakością.
- Zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności wykorzystania różnych technik podnoszących jakość w przedsiębiorstwie.
- Nabycie umiejętności spojrzenia projakościowego.
- Wdrożenie systemowych (kompleksowych) działań na rzecz podnoszenia jakości.
Adresaci szkolenia:
- Pracownicy Działów Zakupów, Rachunkowości, Obsługi Klienta, Sprzedaży i Marketingu.
- Przedstawiciele Działów Jakości.
- Wszystkie osoby zainteresowane podnoszeniem efektywności zarządzania.
- Właściciele procesów biznesowych.
- Menedżerowie średniego i wyższego szczebla.
Metodyka szkolenia:
Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera w optymalizacji procesów biznesowych w firmach usługowych. Podczas szkolenia będą wykorzystywane następujące techniki szkoleniowe:
- Prezentacja multimedialna, symulacje biznesowe, konsultacje indywidualne, studia przypadków, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału z perspektywy własnej organizacji.
Czas trwania warsztatów: 2 dni
Program szkolenia:
-
WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
- Omówienie głównych elementów warsztatów.
-
KLUCZOWE TERMINY I POJĘCIA ZARZĄDZANIA MODELOWANIEM PROCESÓW.
- Modelowanie procesu, zarządzanie procesowe, doskonalenie procesów.
- Działania w ramach zarządzania procesowego.
- Model przebiegu pracy.
- Kluczowe korzyści z zarządzania modelowaniem procesów.
- Etapy projektu doskonalenia procesów.
-
PROJEKTOWANIE STRUMIENIA WARTOŚCI.
- Strumień wartości – a właściwie, co to takiego?
- Mapowanie i definiowanie aktualnych procesów biznesowych.
- Projektowanie stanu przyszłego i definiowanie głównych ról zgodnie ze strumieniem wartości.
- Interdyscyplinarne zespoły obsługujące strumień wartości.
-
STANDARYZACJA PRACY W PROCESACH WSPIERAJĄCYCH.
- Cel standaryzacji pracy – smutna konieczność czy podstawa do właściwych zmian?.
- Analiza procesów pod kontem poszukiwania ograniczeń.
- Instrukcja tworzenia standardów w procesach wspierających – czyli krok po kroku w kierunku doskonałości.
-
IDENTYFIKACJA PRZEBIEGU WARTOŚCI W PROCESACH BIUROWYCH I USŁUGOWYCH.
- Wariantowość przepływu aktywności w procesach biurowych i usługowych.
- Techniki grupowania zadań i unifikacja przepływów.
- Identyfikowanie kluczowych czynności.
- Określenie zapotrzebowania na zasoby.
- Ocena potrzeb szkoleniowych podczas wdrażania procesów.
- Wybór technik zarządzania wizualnego.
-
PROJEKTOWANIE SYSTEMU SSĄCEGO ORAZ ELIMINACJA WĄSKICH GARDEŁ DLA PROCESÓW.
- Projektowanie sygnałów wizualnych i ustalenie optymalnego typu systemu ssącego dla organizacji.
- Ustalenie zasad podejmowania decyzji – krytyczne spojrzenie na powszechne praktyki.
- Faza 1. Identyfikacja ograniczeń.
- Faza 2. Zapewnienie widoczności ograniczeń.
- Faza 3. Ustalenie limitów.
- Faza 4. Monitorowanie systemu.
-
NARZĘDZIA LEAN W PROCESACH WSPIERAJĄCYCH.
- Zapobieganie problemom – analiza przyczyn i skutków wad FMEA.
- Analiza Pareto.
- Metoda Why-why.
- System naprowadzania.
- Listy kontrolne.
- Narzędzia liczące.
- Poka Yoke.
- Definiowanie sekwencji.
- Wskaźniki istotnych warunków.
- System wykrywania niewłaściwego miejsca.
-
ZASTOSOWANIE LEAN W RÓŻNYCH DZIAŁACH NOWOCZESNEJ ORGANIZACJI.
- Doskonalenie procesów sprzedaży i marketingu.
- Doskonalenie procesów w dziale zakupów.
- Doskonalenie procesów w dziale rachunkowości.
- Doskonalenie procesów w dziale obsługi Klienta.
- Doskonalenie procesów w dziale HR.
- PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH I WNIOSKI KOŃCOWE.