Budowa planów ciągłości działania
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Planowanie Ciągłości Działania (ang. Business Continuity Planning) dotyczy skutecznej ochrony najistotniejszych działań i procesów biznesowych w przedsiębiorstwie, tak aby w przypadku wystąpienia jakichkolwiek incydentów bądź problemów funkcjonowanie organizacji mogło być możliwie szybko i sprawnie odtworzone. Stworzenie planu ciągłości działania organizacji oraz zapewnienie jego skuteczności i aktualności jest kompleksowym przedsięwzięciem, składającym się z serii etapów. Projektowanie zasad bezpieczeństwa jest więc prewencją, profilaktyką, zaś projektowanie BCP dotyczy diagnozy i terapii oraz kontynuowania działania w toku prac naprawczych.
Korzyści dla organizacji:
Celem szkolenia jest przedstawienie znaczenia systemu bezpieczeństwa oraz przygotowanie uczestników szkolenia do wdrożenia i nadzorowania takiego systemu.
Korzyści dla uczestnika:
Warsztat szkoleniowy ma na celu przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej:
- Istoty, celu oraz procesu zarządzania ciągłością działania.
- Wdrożenia planów ciągłości działania (porównanie różnych metodyk).
- Przeprowadzania analiz wymagań biznesowych oraz sposobów pozyskiwania informacji w zakresie wymagań.
- Zarządzania ryzykiem związanym z utratą dostępności zasobów niezbędnych do realizacji procesów biznesowych.
- Mechanizmów prewencyjnych.
- Strategii odtworzeniowych (w tym synchronizacji danych z wykorzystaniem centrów zapasowych oraz uzasadnienia dla doboru strategii).
- Elementów planów ciągłości działania.
- Faz odtwarzania biznesu.
- Zarządzania w sytuacji kryzysowej (w tym komunikacji/ współpracy z podmiotami zewnętrznymi, monitorowania działań).
- Szacowania strat.
- Testowania planów ciągłości działania.
- Kontroli, aktualizacji oraz dystrybucji planów.
Adresaci szkolenia:
Kierownicy projektów, szefowie zespołów projektowych, szefowie i specjaliści z działów IT.
Metodyka szkolenia:
Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania i budowaniu ładu zarządzania organizacją. Podczas szkolenia będą wykorzystywane następujące techniki szkoleniowe:
- Prezentacja multimedialna, warsztaty, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, studia przypadków, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
- Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Program szkolenia:
CZAS TRWANIA: 2 DNI
DZIEŃ 1
-
WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW.
- Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
- Omówienie głównych elementów warsztatów.
-
AKTYWNE ZARZĄDZANIE RYZYKIEM - CZYLI NAUKA PŁYNĄCA Z DOŚWIADCZEŃ.
- Wprowadzenie do standardów audytu, kontroli wewnętrznej oraz zarządzania ryzykiem.
-
Przykłady międzynarodowych standardów i modeli zarządzania ryzykiem:
- Standard FERMA.
- Standard zarządzania ryzykiem korporacyjnym – COSO II.
- Standard ISO 31000.
- Standard COBIT.
- Model zarządzania ryzykiem - Software Engineering Institute.
- Metodyka zarządzania ryzykiem M_O_R (OGC).
- Rola audytu wewnętrznego w procesie zarządzania ryzykiem - standard IIA .
- Budżetowanie na potrzeby zarządzania ryzykiem.
- Ocena ryzyka oraz analiza jego wpływu na kluczowe procesy biznesowe (Business Impact Analysis).
- ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE: REAGOWANIE I POSTĘPOWANIE W SYTUACJI KRYZYSOWEJ.
-
SKUTECZNE WDRAŻANIE PLANÓW CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA ORAZ WYKORZYSTANIE ICH W EFEKTYWNYM ZARZĄDZANIU RYZYKIEM.
- Dostosowanie Planu Ciągłości Działania do wymagań rynkowych i rozwoju zdolności firm do przywracania ciągłości działania.
- Charakterystyka analizowanego przedsiębiorstwa.
- Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne.
- Zagrożenia bezpośrednie i pośrednie.
-
Techniki szacowania strat:
- Brainstorming - burza mózgów.
- Synektyka.
- Morfologia.
- Technika delficka.
- Porównania analogii .
- Metoda Crawforda.
- Analiza drzew decyzyjnych.
- Analiza symulacyjna Monte Carlo.
- Metody scenariuszowe.
- Lista zagrożeń.
- Mapa zakłóceń.
-
MODELOWE STRATEGIE POSTĘPOWANIA Z ZAGROŻENIAMI.
- Strategia Tolerowania.
- Strategia Monitorowania.
- Strategia Zapobiegania.
- Strategia Planu Ciągłości Działania.
-
POLITYKI POSTĘPOWANIA Z ZAKŁÓCENIAMI (WARSZTAT).
- Polityka tolerowania zakłóceń.
- Polityka monitorowania zakłóceń.
- Polityka zapobiegania zakłóceniom.
- Polityka Planu Ciągłości Działania.
- WYZWANIA EFEKTYWNEGO TESTOWANIA PLANU W ORGANIZACJI. PLANOWANIE I REALIZACJA TESTÓW ORAZ RAPORTOWANIE WYNIKÓW.
- PLAN ZARZĄDZANIA CIĄGŁOŚCIĄ DZIAŁANIA A MODEL REFERENCYJNY ITIL.
- PODSUMOWANIE I DNIA WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
DZIEŃ 2
-
ISTOTA I ZASADY SYSTEMU ZARZĄDZANIA CIĄGŁOŚCIĄ DZIAŁANIA - NORMA BS 25999.
- Normy opisujące system zarządzania ciągłością działania (Business Continuity Management System).
- Zbieżność budowy BS 25999 z wymaganiami standardów ISO.
- Korzyści wynikające z wdrożenia systemu BCMS.
- Podstawowe terminy i definicje związane z system BCMS.
- BCMS a cykl zarządzania jakością PDCA.
-
PLANOWANIE SYSTEMU ZARZĄDZANIA CIĄGŁOŚCIĄ DZIAŁANIA.
- Określenie zakresu i celów systemu BCMS.
- Polityka Ciągłości Działania.
- Kompetencje pracowników BCM.
- Osadzenie BCMS w kulturze organizacji.
-
Zrozumienie organizacji (przegląd zagadnień z I dnia warsztatów).
- Identyfikacja kluczowych procesów/linii biznesowych.
- Określenie zagrożeń ciągłości działania i ich wpływów.
- Szacowanie ryzyka.
- Działania zmniejszające ryzyko.
- Określenie strategii BCM.
-
Opracowanie i wdrożenie reakcji BCM.
- struktura reakcji na zdarzenie
- plany zarządzania zdarzeniem (IMP) oraz Plany Ciągłości Biznesowej (BCP)
- Dokumentacja systemu zarządzania ciągłością działania.
- ROADMAPA WDRAŻANIA BCMS.
-
MONITOROWANIE I WERYFIKACJA SKUTECZNOŚCI I PRZYDATNOŚCI SYSTEMU.
- Stałe monitorowanie poziomu ryzyka (KRI)
- Cykliczne przeglądy aktualności i adekwatności BCMS.
- Audyty wewnętrzne.
- Przeglądy kierownictwa odnośnie skuteczności systemu BCMS.
- PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ KORYGUJĄCYCH I ZAPOBIEGAWCZYCH.
- KOMUNIKACJA KRYZYSOWA: ZAPEWNIENIE ODPOWIEDNIEJ INFORMACJI DLA ZARZĄDU, CZŁONKÓW ZESPOŁÓW ZAPEWNIENIA CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA I UDZIAŁOWCÓW.
- OCHRONA WIZERUNKU I MARKI: PUBLIC RELATIONS, ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ ZEWNĘTRZNĄ W CZASIE KRYZYSU.
- PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH I WNIOSKI KOŃCOWE.