Badanie satysfakcji klientów w ramach systemów zarządzania jakością
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i cele szkolenia:
Uczestnicy szkolenia będą potrafić zaprojektować i przeprowadzić badanie zadowolenia klientów bez konieczności zaangażowania zewnętrznych firm konsultingowych. Podczas szkolenia warsztatowego zostanie przedstawiona metodyka badań satysfakcji klienta w kontekście systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000. Realizacja wspólnego projektu organizacji badań satysfakcji klienta w przedsiębiorstwie pozwoli na optymalne wykorzystanie uzyskanej wiedzy w praktyce gospodarczej po zakończeniu szkolenia.
Korzyści dla organizacji:
- Praktyczne ćwiczenia w trakcie warsztatu dające uczestnikom szansę zastosowania strategii i umiejętności zarządzania jakością w rzeczywistych sytuacjach.
- Pozyskiwanie informacji nt. poziomu satysfakcji klientów bez konieczności zatrudniania zewnętrznych firm konsultingowych..
Korzyści dla uczestnika:
Uczestnicy szkolenia przećwiczą różne metody związane z analizą danych. W czasie szkolenia możliwa jest dyskusja na temat najlepszych rozwiązań w zakresie badania satysfakcji klientów dla konkretnej firmy.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla osób zajmujących się wdrażaniem w firmie systemu zarządzania jakością (SZJ) bądź utrzymywaniem i doskonaleniem SZJ.
Metodyka szkolenia:
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych:
- Warsztaty, prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, case study, dyskusja nad osiągniętymi wynikami.
- Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania.
- Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Program szkolenia:
CZAS TRWANIA: 2 DNI
DZIEŃ I
-
Wprowadzenie do obszaru badań satysfakcji klienta.
- Orientacja na klienta jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
- Znaczenie badań marketingowych w kontekście budowania relacji z klientami i jakości dostarczanych produktów lub usług.
- Wymagania systemu zarządzania jakością (ISO 9001:2000) dotyczące zadowolenia klientów.
- Reakcje na (nie)zadowolenie klientów z perspektywy organizacji i konkurencji.
- Sposoby kształtowania satysfakcji klientów.
-
Miejsce i rola satysfakcji klientów w nowoczesnych przedsiębiorstwach.
- Kultura organizacyjna a satysfakcja klienta.
- Usługi sprzyjające satysfakcji klienta.
- Analiza przypadków gospodarczych – powiązanie satysfakcji klienta z celami pracowników.
- Proces rozwoju i dostarczania produktów – miejsca pomiaru satysfakcji klienta.
- Mierniki oceny poziomu satysfakcji klienta.
DZIEŃ II
PODSUMOWANIE I DNIA WARSZTATÓW
-
Badania satysfakcji klienta na rynku masowym i biznesowym.
- Źródła informacji o zadowoleniu klientów.
- Świadomość kosztów wysokiego zadowolenia klientów.
- Podstawowe zasady rzetelnych badań ankietowych.
- Rodzaje stosowanych badań marketingowych (metody jakościowe i ilościowe).
- Rodzaje metod badania satysfakcji klienta: kwestionariusze, QFD (dom jakości), macierz wyników, wywiady ogniskowe.
-
Budowa systemu raportowania zadowolenia klientów.
- Definiowanie celu i zakresu raportowanych danych (co mamy raportować?).
- Przegląd narzędzi i technik kolekcji danych (w jaki sposób mamy dane gromadzić?).
- Wykorzystanie podstawowych metod statystycznych (jak analizować dane?).
- Usprawnianie procesów dostarczania produktów w służbie aktualnych i przyszłych potrzeb klienta (jak wdrożyć usprawnienia jakościowe wynikające z potrzeb klientów?).
- Monitorowanie zrealizowanych usprawnień w kontekście satysfakcji odbiorców (czy zmiany były skuteczne?).
- Podsumowanie warsztatów.