Zarządzanie wartością – moda, konieczność, a może smutna rzeczywistość?
Spotykając się z różnymi organizacjami coraz częściej dochodzę do wniosku, że duża grupa menedżerów już się poddała i liczy, że pracownicy niższego szczebla przejmą inicjatywę oddolną i wprowadzą modyfikację „smutnej” rzeczywistości. Są i tacy, którzy są skłonni zatrudnić konsultantów zewnętrznych i jednym warsztatem uciszyć głos własnego sumienia - licząc, że wartość sama się wytworzy i ktoś wysteruje dryfujący okręt na szerokie morze strategicznych możliwości.
Czym tak naprawdę jest wartość? – można ją zdefiniować jako stosunek zaspokojenia potrzeb w odniesieniu do zasobów, które muszą być zaalokowane do jej wytworzenia.
Wartość jest pojęciem względnym i może być postrzegana przez różne zainteresowane strony w różnych perspektyw. Wartość dla klientów zewnętrznych oznacza stopień, w jakim oferta spełnia oczekiwania, w stosunku do kwoty jaką trzeba wyasygnować na zakup produktu lub usługi. Czy, aby na pewno dokładnie analizujemy swoje potrzeby i budujemy wiarygodne kryteria podejmując decyzje? – bywa z tym bardzo różnie. Zarządzanie wartością to zarządzanie poprzez ocenę i wykorzystanie potencjału organizacji do osiągnięcia zakładanych celów zarówno na poziomie strategicznym, taktycznym czy operacyjnym. Czy realizujemy właściwe projekty, programy, zarządzamy zrównoważonym portfelem inwestycyjnym o akceptowalnym poziomie ryzyka? Zatem dążenie do celów biznesowych i osiągnięcia wartości określa się poprzez metryki, które powinny dać nam odpowiedź czy łącznie wyniki uzyskiwane z procesów biznesowych i wprowadzanych zmian poprzez projekty/programy dadzą nam oczekiwane przez akcjonariuszy/interesariuszy korzyści.
Jak i gdzie możemy zbudować kompetencje w zakresie zarządzania wartością? Projektując z konsultantami KMDC program „Efektywne zarządzanie działem finansowym i controllingiem” oraz „Wdrożenie zrównoważonej karty wyników Balanced Scorecard” położyliśmy nacisk na praktyczne aspekty związane z realnymi możliwościami parametryzacji wartości na poziomie różnych celów i sposobów ich realizacji.
Autor: Martin Daliga, PhD, MBA, P2P, MsP, MoP, REQB, IBAQB, PO, PSM