Mapy strategiczne – sztuka osiągania mierzalnych wyników
W ciągu ostatnich trzech lat pracowaliśmy z różnymi organizacjami pomagając im rozwinąć i wdrożyć różne podejścia do osiągnięcia celów strategicznych. Doszliśmy do wniosku, że projektując własne cele organizację muszą uwzględniać kilka zasadniczych parametrów, które stanowią o strategii zmierzającej do osiągnięcia długotrwałego tworzenia wartości biznesowych.
Cztery fundamentalne perspektywy, które warto uwzględniać inwestując w opracowanie strategii:
- Perspektywa finansowa: jak odniesiemy sukces, jakie parametry finansowe są akceptowalne przez właścicieli i udziałowców.
- Perspektywa klienta: w jaki sposób być postrzegani przez klientów, aby spełnić naszą wizję organizacji.
- Perspektywa procesów wewnętrznych: w jakich procesach i ich wynikach musimy się wyróżniać, aby klienci byli usatysfakcjonowani?
- Perspektywa wiedzy i rozwoju: w którym kierunku mamy jako organizacja się rozwijać i doskonalić, aby osiągnąć wyznaczone cele.
Kilka dni temu w odpowiedzi na potrzebę klienta korporacyjnego prezentowałem prototyp systemu IT do zarządzania ryzykiem. Nie kwestionuje naturalnie potrzeby oceny ryzyka i podejmowania właściwych decyzji przez menedżerów, lecz moje wątpliwości wzbudza brak wizji po stronie klienta jakie wymagania ma system spełnić, aby realnie system wspierał zarządzanie niepewnością.
Sytuację można rozpatrywać z perspektywy zarówno obszaru finansowego, procesów wewnętrznych jak i rozwoju wiedzy (inaczej mówiąc doskonałości biznesowej w zarządzaniu ryzykiem). Spotkanie trwało niespełna 2 godziny i ukazało różne punkty widzenia m.in. na element monitorowania ryzyka w organizacji. System IT oczywiście nie wyeliminuje czynnika ludzkiego, stąd transferowanie wiedzy podczas wdrożenia rozwiązania jest elementem krytycznym o zdecydowanie większej wadze niż sam widok wykres pomiaru ryzyka na poziomie całej organizacji, gdyż aplikacyjność jego użycia przez kadrę najwyższego szczebla jest fragmentaryczna.
Retrospektywnie analizując spotkanie można śmiało rekomendować dla zamawiających następującą drogę postępowania:
- Zbuduj swoją własną wizję systemu zarządzania ryzykiem,
- Opracuj mapę drogową dojścia do wizji uwzględniając 4 wyżej wymienione perspektywy.
- Poświęć czas na zdefiniowanie wymagań wysokopoziomowych.
- Zaproś na konsultacje dostawców zewnętrznych.
- Zainwestuj czas w zdefiniowanie wymagań nisko poziomych.
- Uruchom postępowanie przetargowe i wyłoń najlepszego dostawcę,
- Uczestnicz w implementacji wymagań i wspieraj zespół wytwórczy dostawcy zewnętrznego dbając przez cały cykl życia projektu jakość.
- Nie idź na skróty i poświęć czas na doskonalenie wiedzy pracowników.
- Skuteczny system informacji menedżerskiej
- Wdrożenie zrównoważonej karty wyników Balanced Scorecard
- Zarządzanie projektami i portfelem inicjatyw dla kierownictwa organizacji
- Zarządzanie projektami - praktyczny warsztat kompetencyjny